Zijn Gen Z en Millennials eigenlijk wel gezellig?

 

 

Zijn Gen Z en Millennials eigenlijk wel gezellig?

 

“Gezelligheid” is het enige Nederlandse woord dat niet te vertalen is in andere talen, wordt wel eens gezegd. Wat betekent gezelligheid voor de generatie Z en Millennials? Want jonge mensen zijn toch verslaafd zijn aan sociale media, maar worden steeds minder sociaal? Aan de andere kant worden ouderwetse bordspellen weer steeds populairder en is ‘digitale detox’ een hype. Welke rol spelen technologie en mediagebruik hier eigenlijk in? Plus, waar Millennials nog weten wat een ‘domme telefoon’ is, is Gen Z vergroeid met hun smartphone. Daarom hebben we ook meteen maar het verschil tussen deze twee generaties onderzocht.

 

Onderzoek

Onze collega’s van Mediabrands Marketing Sciences hebben samen met Vice onderzoek gedaan naar de betekenis van het woord ‘gezelligheid’. Meer dan 1000 veertien- tot negentienjarigen (Gen Z) werden ondervraagd en zo’n 1500 Millenials (20-35 jaar).  Alhoewel elke Nederlander gezelligheid op z’n eigen manier zal definiëren, was de verwachting dat het vooral gaat om een moment van samenkomen met vrienden en familie. Maar welke rol spelen technologie en mediagebruik hierin? En wat kan jouw merk hierbij betekenen?

 

Belangrijkste resultaten

Gen Z geeft vaker dan de Millenials aan dat gezelligheid door hun ouders anders wordt beschreven dan door henzelf. De definitie van Millennials is vaker dezelfde als die van hun ouders. Maar wanneer we de omschrijving van gezelligheid onder beide doelgroepen met elkaar vergelijken zien we dat het in de kern vooral gaat over samenzijn en aandacht hebben voor elkaar.

 

De grootste verschillen zitten in het feit dat Gen Z technologie bij gezelligheid betrekt. Zo hoeft gezelligheid voor deze groep niet per se offline plaats te vinden, maar kan dat ook online zijn. Het is duidelijk dat deze groep minder moeite heeft met technologie tijdens gezellige momenten. Irritatie van het gebruik van een mobiel is ook significant lager onder deze groep dan onder Millennials. Ongeveer 45% geeft aan bewust zijn telefoon weg te leggen zodat het gezelliger wordt. Onder Millennials is dat bijna 70%.
54 procent van de Millenials vindt dat we minder gezellig zijn geworden door de opkomst van Millennials, bij Gen Z is dit maar 41 procent.

 

  • Kijkend naar de top vijf van activiteiten op sociale media is er geen overlap tussen beide doelgroepen. Waar Millennials zich vooral bezighouden met het werkgerelateerde of (vak)inhoudelijke kost, besteedt Gen Z veel liever tijd aan groepschats, vlogs kijken (samen of alleen) en gamen
  • Het kijken van vlogs komt niet eens in de top vijf van Millennials voor. Die doelgroep geeft de voorkeur aan geschreven (online) content. Gen Z geeft duidelijk de voorkeur aan videocontent – en niet eens per se alleen short form
  • Gen Z heeft duidelijk de voorkeur voor gezamenlijke online activiteiten (chatten, gamen en vlogs kijken). Het overgrote deel van de online activiteiten onder Millennials is een solo-bezigheid

 

Dit zijn belangrijke culturele inzichten voor merken die zich begeven op het vlak van ‘samenzijn’ en ‘gezelligheid’. Het onderzoek laat zien dat verschillende generaties hier heel anders tegen aan kijken. Daar moet je dus rekening mee houden bij het inrichten van campagnes, content of activaties.

 

Het volledige onderzoek

Naast bovenstaande conclusies staan er nog veel meer interessante inzichten in het volledige onderzoeksrapport.

DOWNLOAD het hier.

 

Posted on March 5, 2019 in Blog

Share the Story

Back to Top