‘Yes we can’ in Cannes 2014

 

René van der Mark en Fabian de Vries van Initiative wonnen 8 mei j.l. de YIM (Young In Media) Media Lions Competitie. Zij bedachten het beste idee voor een case van Het Nederlandse Rode Kruis. Als winnend team mochten ze daarom naar het Cannes Lions Festival om als vertegenwoordigiers van de Nederlandse mediabureaus deel te nemen aan de Young Media Lions Competition.

Jaloers als wij waren vroegen we hen een kort verslag te schrijven, zodat we er toch een beetje bij waren.

Ons avontuur bij de Cannes Lions 2014 – International Festival of Creativity is helaas afgelopen. Probeer een week die zoveel magie, inspiratie, confrontatie en sensatie in zich heeft maar eens samen te vatten in twee zinnen? Juist ja dat is gewoon onmogelijk. Laten we het dan proberen op basis van 5 quote’s/statements uit verschillende seminars (excuses voor het taalgebruik):

 

  1. “Rome wasn’t built in a day; the Internet is our new Rome. Empower the best content creators or f–k you!” – Kanye West = Hip hop Genius
  2. “Tell me the truth! Make my life more interesting or leave me the f**k alone.” – Jared Leto = Actor
  3. “We produce 15 percent of the content. Consumers produce 85 percent.”– Wendy Clark = Coca-Cola Marketing Chief
  4. “Building great brands is a mix of magic and logic, a blend of art and science.” – Keith Weed = Chief Marketing and Communications Officer at Unilever
  5. “To be successful, you have to find reliable partners, focus and face the consequences.” – Jonathan Ive = Head design at Apple

 

In 7 dagen Cannes leer je net zoveel als in 3 jaar werk. Oké dat is een beetje overdreven, maar feit is dat alleen het allerbeste werk telt in Cannes en dat werkt aanstekelijk. Bij het winnende werk zoals de Nederlandse Sweetie-case van Lemz & Terres des Hommes komen creativiteit, effectiviteit en maatschappelijke relevantie samen en wordt de wereld doormiddel van media en advertising een beetje mooier en beter.

Daarnaast wordt het belang en de kracht van samenwerken constant benoemd en geroemd als onmisbaar ingrediënt voor succes. Durf van elkaar te leren en durf te accepteren dat er andere mensen zijn die jouw idee nog beter, groter en completer kunnen maken. Dit inzicht versterkt ons geloof in het toekomstbeeld waarbij de gouden driehoek Adverteerder, Reclamebureau en Mediabureau optimaal samenwerken en elkaar beter maken.

Om af te sluiten met een samenvatting van Cannes Lions 2014 door Lode Schaeffer = Creatief Directeur van Indie Amsterdam:

“De winnende ideeën van Cannes 2014 zijn vanaf het moment dat ze ontstonden omringd door mensen die ze groter en beter hebben gemaakt: de creatieven, de strategen, de accountmensen maar ook de mediaplanners, de producers en de adverteerders. Iedereen heeft met liefde en toewijding aan het idee gewerkt. Onvoorwaardelijk. Iedereen heeft de consequenties ingezien van het idee en die aanvaard. Samen hebben ze met geduld alle moeilijkheden onderweg overwonnen.

Uitzonderlijk werk is steeds meer een presentatie van een team mensen. Als je met je verhaal het verschil wil maken, kies er dan onvoorwaardelijk voor. Accepteer de consequenties. Vorm een team van mensen die het verhaal sterker maken en werk samen aan de meest absolute uitvoering”.

Wij raden iedereen aan om in ieder geval 1 keer in je leven naar Cannes Lions te gaan en dan niet eens voor de feestjes en borrels maar puur en alleen voor de inspiratie 😉

Posted on July 1, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top