Case van de Maand: Wij stellen aan u voor, Choirilla advertising

De meesten van u zijn wel bekend met de term “Guerrilla advertising”; een techniek die er op is gericht met een beperkt budget in korte tijd veel media-aandacht of aandacht van het publiek te trekken. Daarbij gaat het vaak om ludieke acties.

Onze Zweedse collega’s hebben aan deze marketing-methode een dimensie toegevoegd, te weten: een koor.

Zij stonden voor de uitdaging om met zeer beperkte financiële middelen jonge Zweden te overtuigen dat het loont om hun TV-licentie te betalen. Feit is namelijk dat maar 2 op de 5 Zweden tussen de 18 en 35 dat doen. Net als in Nederland is deze leeftijdsgroep opgegroeid met commerciële televisie, sociale netwerken en gratis content. Publieke televisie is maar saai en de meeste jonge Zweden willen daar dus niet voor betalen.

Het idee was er op gericht om de doelgroep te laten nadenken over het belang van de TV-licentie en duidelijk te maken dat het leuk én belangrijk is om iets te doen in het publieke belang. Daarvoor werd ingespeeld op het feit dat traditionele Zweedse liedjes immens populair zijn en dat het zingen in een koor nog nooit zo populair was, vooral onder jongeren.

Met deze liedjes wilden ze jongeren bedanken die wél hun TV-licentie hadden betaald en duidelijk maken dat zij daarmee een bijdrage leveren aan iets groots. Zo gebeurde het dat op 14 november vorig jaar 645 Zweden het centrum van Stockholm al zingend overspoelden. Zij brachten een gezongen ode aan 4 niets vermoedende jongeren die keurig hun TV-bijdrage hadden betaald.

Om maximaal gebruik te maken van het virale karakter van de actie moest alles in één keer goed gaan; geen re-takes. Het ging er om het verrassingselement zo goed mogelijk te benutten. Uiteraard stonden er producenten en fotografen klaar om het materiaal direct te uploaden naar Youtube en andere kanalen. Er kwam geen mediabudget aan te pas.

De actie was een groot succes: 12% van de Zweedse bevolking zag de Choirilla-actie op internet, de belangrijkste Zweedse kranten schreven er artikelen over en het leverde meer dan 200.000 zoekopdrachten op Google op. Daarnaast werd het lied zo populair dat het ook gezongen werd als mensen elkaar gewoon voor iets wilden bedanken.

Belangrijker nog: 75% van de Zweedse bevolking vond het na afloop van de actie belangrijk hun licenties te betalen om het publieke TV-bestel te behouden. Dat was 19% meer dan het jaar ervoor.

 

Posted on December 1, 2011 in Blog

Share the Story

Back to Top