Voetbal op TV: FOX of NPO of FOX én NPO?

Voetbal op TV: FOX of NPO of FOX én NPO?

FOX-NPO

In augustus 2012 kwam het nieuws naar buiten dat het Amerikaanse mediaconcern Fox de uitzendrechten van het Nederlandse Eredivisievoetbal tot 2025 gekocht had; een transactie waar in totaal meer dan een miljard euro mee gemoeid was. De verwachting was dat de wedstrijdsamenvattingen bij de Publieke Omroep zouden verdwijnen en dat Fox deze zelf zou gaan uitzenden. De oprichting van een nieuw open kanaal, de een jaar later gestarte TV zender FOX, leek ook in die richting te duiden.

De prestaties van het station, waarvan de programmering voornamelijk bestaat uit Amerikaanse series en heel veel afleveringen van The Simpsons, vielen in het eerste jaar echter behoorlijk tegen. Dat zal bij Fox (het concern) de gedachte hebben gevoed dat de gedane investeringen de komende jaren op zo’n klein kanaal (het marktaandeel kwam in de eerste maanden niet boven 1% uit) niet terug verdiend zouden worden. Daarnaast was de Eredivisie waarschijnlijk bang dat de belangstelling voor hun product op FOX veel lager uit zou vallen, iets dat met het aflopen van de sponsorcontracten na het voorbije seizoen bijzonder slecht uit zou komen.

In maart van dit jaar werd dan ook bekendgemaakt dat voorlopig alles bij het oude blijft en dat Nederland de komende drie seizoenen nog steeds op zondagavond met het bord op schoot van de samenvattingen op Nederland 1…, pardon, op NPO 1 kan blijven genieten. Voor de NOS, en zeker ook voor de Ster, was dit, ondanks de ongetwijfeld forse greep die men hiervoor in de publieke fondsen heeft moeten doen,  een strategisch belangrijke stap. Het laat zien dat de Publieke Omroep ondanks de bezuinigingen van de laatste jaren nog steeds wil investeren in haar programmering en het maken van echte kijkcijferkanonnen niet enkel wil overlaten aan de commerciële concurrentie.

Voor de Ster genereren de vele kijkers (de eerste twee zondag uitzendingen van Studio Sport Eredivisie van dit seizoen trokken elk meer dan 2,6 miljoen mensen) niet alleen op korte termijn reclame-inkomsten, maar voeden ze tevens het vertrouwen dat ook op langere termijn het marktaandeel  van de publieke TV zenders op een hoog niveau blijft.  En dat vertrouwen is voor adverteerders en mediabureaus een eerste vereiste om ook in de komende jaren een substantieel deel van hun reclamebudgetten bij de Ster weg te blijven zetten. Daarmee lijkt de voortzetting van een traditie die, ondanks herhaalde pogingen, maar niet doorbroken lijkt te kunnen worden voor alle betrokken partijen goed uit te pakken.

Posted on August 31, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top