Valentijn Bras over Scoupy.nl

Scoupy biedt consumenten kortingsbonnen en aanbiedingen. Mobiel speelt daarbij een steeds grotere rol. Initiative spreekt met Valentijn Bras, oprichter en CEO van Scoupy.

 

Dag Valentijn, hoe is het met je?

"Het gaat lekker! Inmiddels ben ik, als CEO van een snelgroeiende startup en multiple vader, wel bijna volleerd acrobaat!"
 

Wat doet Scoupy?

"We bieden de consument location based voordeelacties aan, m.n. via de smartphone. Het gebruik van onze app levert onze adverteerders, naast winkeltraffic en omzet, een heleboel realtime inzichten op over hun klanten. Gebruikers van Scoupy kunnen sinds kort bovendien voor hen relevante aanbieders volgen, waardoor je nooit meer een nieuwe actie hoeft te missen."
 

Opgericht in 2011, in 2012 stappen zowel PostNL als Sanoma Ventures in als aandeelhouder, dat gaat wel heel erg hard! Hoe groot is Scoupy nu en wat hebben de aandeelhouders die in 2012 zijn ingestapt betekend voor de ontwikkeling van Scoupy?

"In deze markt is voorsprong en snelheid heel belangrijk. We hebben bewust voor strategische investeerders gekozen, die meer te bieden hadden dan geld alleen. Klanten en bereik bijvoorbeeld. De samenwerking heeft er mede voor gezorgd dat we binnen een jaar zijn gegroeid van 150.000 naar meer dan 600.000 geregistreerde gebruikers! Een vruchtbare samenwerking dus."

 

Hoe belangrijk is mobiel op dit moment voor Scoupy en wat zijn de verwachtingen met betrekking tot mobiel?

"Bijna 85 procent van ons gebruik is nu al via de smartphone apps. Gigantisch belangrijk dus."
 

Nederland koppelt een hoge penetratiegraad van mobiel aan een laag niveau van zowel mobile advertising als mobiele transacties. Hoe zie je dit het komend jaar ontwikkelen en welke rol zie je voor adverteerders en media-exploitanten?

"Als het gaat over de Smartphone leggen veel adverteerders nog steeds meer de nadruk op het woord Phone in plaats van op het woord Smart. Het wordt tijd dat we gaan inzien dat de smartphone vooral een ongekend krachtig medium kan zijn en dat het de slimme adverteerder heel veel info en kennis op kan leveren over het oriëntatiegedrag van zijn klant. Bij veel nieuwe technologische ontwikkelingen zie je dat de adoptie onder consumenten veel sneller gaat dan vooraf door experts wordt ingeschat. Met ook in dit geval als resultaat dat de consument al veel verder is dan de meeste adverteerders als het gaat om kennis, acceptatie en bereidheid om mobiele platformen en M-commerce te benutten. Mits deze voldoen aan de basisvoorwaarden: Goede Usability, snelheid, relevantie en goede omgang met privacy. Tot nu toe zien veel adverteerders mobiel vooral als een verlengd online kanaal, terwijl er echt revolutionaire mogelijkheden liggen, met name in personalisatie van relevant aanbod, klantkennis en M-commerce. Overigens allemaal kernelementen waar Scoupy in voorziet.

Het grootste probleem is in mijn ogen dat de goede meetbaarheid van het kanaal de focus van de adverteerder vooral op korte termijn ROI doet leggen. Adverteren gaat echter niet enkel over korte termijn sales en directe omzet, maar ook over zachtere lange-termijn factoren als sympathie, naamsbekendheid en branding. De snel toenemende netwerk-mogelijkheden (snelheid) en dalende kosten van data verkeer doen bijvoorbeeld video-advertising snel groeien. Dat zou positief kunnen bijdragen aan de nodige shift van korte termijn ROI naar een meer gebalanceerd mediaplan en -budget voor mobiel online. Voorlopig zoeken we met zijn allen nog wel een beetje door naar de juiste totale formule."

 

Welke mogelijkheden zie je nu en de komende jaren voor adverteerders met betrekking tot mobile advertising?

"Video zal een vlucht nemen, mede door de steeds sneller wordende netwerken. Locatiegebonden adverteren zal leiden tot steeds meer relevantie en performance based advertentiemodellen.

Verder zullen de creatieven moeten blijven werken aan nieuwe, innovatieve en originele manieren om de klant te bereiken, zonder over de irritatiegrens van de gebruiker te gaan. En dat zal steeds moeilijker worden."

 

Wat zijn de internationale ambities van Scoupy?

"Op dit moment nog op een laag pitje. We bestaan 2 jaar en dat is nog kort. Ik ben van mening dat je blauwdruk perfect moet zijn, anders dupliceer je al je fouten mee. Eerst nog even lekker verder oefenen in Nederland, dus."

 

Wat is het laatste nieuws?

"Ons model gaat de komende weken behoorlijk op de schop. Zowel voor gebruikers als voor adverteerders. Relevantie wordt nog belangrijker. We willen onze adverteerders de mogelijkheid bieden om enkel nog met scherp te schieten, niet meer met hagel. Hou de vakpers dus maar goed in de gaten…"

 

www.scoupy.nl

Posted on March 17, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top