Untrained on a mission

 

Untrained on a mission – Sterk staaltje influencermarketing

 

Ongetraind op missie met de zwaarste gevechtseenheden: influencers Niels en Rijk bewijzen dat niets onmogelijk is. Erik Aaftink, Digital Director bij mediabureau Initiative, vertelt over deze succesvolle informatie- en wervingscampagne voor Defensie.

 

“Het is de allereerste keer dat twee influencers op grootste wijze zijn meegegaan op trainingsmissie met Defensie. Dat heeft geresulteerd in een uniek format: Untrained on a mission. In de spannende serie ervaren Niels Oosthoek en Rijk Hofman hoe het is om militair te zijn. We volgen hen in een zestal afleveringen tijdens hun avonturen in onder andere Amerika, Denemarken en Duitsland. Zo gaan ze leren schieten met machinegeweren in Texas, een schip overmeesteren met de speciale eenheid en doen ze een inval met het Korps Mariniers.”

 

Choose your battle

“Door de belevingswereld van de doelgroep centraal te stellen en de content zo authentiek en transparant mogelijk te houden, bieden we een échte inkijk in de verschillende gevechtsfuncties. In de spotlights staan drie eenheden: het Korps Mariniers, de Luchtmobiele Brigade en de Pantsergenie. Op een leuke en effectieve manier laten we zien hoe cool het is om bij Defensie te werken. Zo willen we de doelgroep inspireren en informeren over de baanmogelijkheden. Ook creëerden we interactieve 360-gradenfilms waarmee kandidaten ontdekken welke eenheid bij hen past. Oftewel: choose your battle!”

 

 

Onvergetelijke ervaring

“Deze campagne is het resultaat van een samenwerking met reclamebureau Steam en digitaal reclamebureau Maximum. De serie is breed aangejaagd, onder andere op Concentrate Bold, een Youtube-kanaal van RTL, en andere social media kanalen waarbij kijkers werden geretarget. Voor Niels en Rijk was dit natuurlijk een onvergetelijke ervaring, dus ook zij hebben hun avonturen weer gedeeld met hun grote achterban. Door de opbouw van de serie en hoge mate van storytelling zagen we het engagement en de interactie met elke aflevering toenemen.”

 

Challenge op Snapchat

“Daarnaast hebben we met een custom made Snapchat Lens op een innovatieve manier gebruik gemaakt van een relatief nieuwe manier van adverteren op dit platform. Met deze speciale lens konden gebruikers zichzelf ‘groen’ maken door zo lang mogelijk niet met hun ogen te knipperen. Een groot succes: de lens is bijna 75.000 keer gedeeld en 30.000 keer opgeslagen. In totaal hebben we hiermee bijna 790.000 unieke bezoekers bereikt. Met reguliere Snapchat-advertenties heb je maximaal tien seconden om je verhaal te vertellen, in dit geval speelden gebruikers gemiddeld zestig seconden met de lens. Door gebruik te maken van de kracht van de cameramogelijkheden zie je dus een mooie verschuiving van advertising naar gamification.”

 

Echte emoties

“De combinatie van creativiteit, influencers en authenticiteit is krachtig. Echte beelden, echte ervaringen en echte emoties zijn effectief om de boodschap over te brengen. Het kennisniveau van de functies is inhoudelijk gestegen bij kijkers van de online video’s, blijkt uit reacties. Een harde doelstelling van de samenwerking was om het aantal aanmeldingen bij Defensie in 2018 met tien procent te verbeteren ten opzichte van het jaar ervoor. Uiteindelijk is dat aantal met zestien procent toegenomen. In de volgende campagne gaan we zeker weer verder met Niels en Rijk. Zij zijn inmiddels echt de gezichten van deze succescampagne geworden.”

 

 

Posted on March 18, 2019 in Blog

Share the Story

Back to Top