Trends in digitale media

computer_tablet_phoneTrends in Digitale Media

Elk halfjaar publiceert GfK een uitgebreid rapport over de ontwikkelingen in gebruik van digitale media in Nederland. Een belangrijke constatering is dat het aantal tablets, smartphones, smart TV’s en e-readers voor het eerst, sinds de introductie van de tablet in 2011, stabiel is gebleven. Zo hebben 8.6 miljoen Nederlanders inmiddels een tablet en bezitten 10.6 miljoen Nederlanders een smartphone.

 

Apps, apps & apps

De smartphone wordt nog altijd door 8 op de 10 bezitters gebruikt om te bellen, maar internetten is inmiddels net zo populair. Het gebruik van het 4G netwerk blijft dan ook groeien. Opmerkelijk is dat Iphone- en Ipadbezitters meer apps hebben dan bezitters van devices van andere merken.

Het lezen van tijdschriften op smartphones groeit flink, waar 7% van de respondenten in 2011 zijn of haar smartphone gebruikte voor het lezen van tijdschriften, was dat in 2015 al 13%.

Deze ontwikkeling zien we ook bij dagbladen en TV programma’s. Zowel op smartphone als tablet worden digitale dagbladen en TV programma’s steeds meer geconsumeerd.

Naast bellen, surfen en lezen, raadplegen Nederlanders hun mobiel voor hun favoriete apps. Ze hebben er dan ook gemiddeld 29 op hun smartphone. YouTube, NU.nl en Spotify vormen de top 3 van meest gebruikte media-apps, gevolgd door de video on demand apps (RTL XL, Netflix, NPO app). Dit is overigens dezelfde top-3 als op tablet.

 

Ook op Smart TV’s worden apps veel gebruikt. Ruim driekwart van de Smart-TV bezitters maakt ook daadwerkelijk gebruik van de extra functies van het apparaat. Circa vier op de tien bezitters doet dit één of meerdere keren per week. Het is waarschijnlijk dat deze ontwikkeling zo snel gaat omdat mensen al gewend zijn apps te gebruiken op hun smartphone of tablet.

 

Niet alle ontwikkelingen gaan sky high

Nog altijd is het gebruik van mobiel betalen met de smartphone beperkt. Ca. een derde van de smartphone-bezitters heeft hier echter wel interesse in en aangezien het aantal mogelijkheden om mobiel te betalen ook groeit, verwachten wij dat de echte groei voor mobiel betalen nog gaat komen. Ook blijft, ondanks de hoge verwachtingen, de groei van de aanschafintentie van de Smartwatch achter. Bij de introductie waren de verwachtingen hoog gespannen maar steeds meer mensen geven aan zéker geen smartwatch te zullen kopen (67%!)

 

Adblockers

Bijna een kwart van Nederlanders geeft in het onderzoek van GfK aan een adblocker te gebruiken. Ook uit ons eigen onderzoek naar het gedrag van consumenten rond adblockers (IAB Nederland en Mediabrands) blijkt dat 32% van de Nederlanders wel eens een adblocker gebruikt.

Echter, ondanks het positieve imago dat de adblockers hebben (80% staat positief tegenover het gebruik) is meer dan een derde van deze groep inmiddels ook alweer gestopt met het gebruik.

 

69% van de respondenten uit het onderzoek van IAB Nederland en Mediabrands begrijpt op zich wel dat advertenties in feite de betaling vormen voor diensten, apps en websites op internet. Desalniettemin weerhoudt dit het publiek er niet van om een adblocker te installeren. Daarom is het cruciaal dat uitgevers nu ook individueel in dialoog gaan met hun gebruikers. Het gebruik van ad blockers op mobiele devices is nog beperkt. Ook hier geldt dat de intentie om er een te gaan gebruiken wel redelijk groot is.

 

Kortom, nu zo’n groot deel van Nederland beschikt over een smartphone of tablet, komt de groei in ‘mobiel’ de komende jaren vanuit het gebruik van diensten en apps. We zien bijvoorbeeld dat steeds meer mensen hun tablet beginnen te gebruiken als krant of tijdschrift. Ook de nieuwe manieren van mobiel betalen zullen ervoor zorgen dat deze devices een steeds belangrijker rol in onze levens gaan spelen.

 

Kijk hier voor meer informatie uit het rapport van GfK Trends in Digitale Media december 2015 en klik hier voor het Adblockers onderzoek

Posted on February 8, 2016 in Blog

Share the Story

Back to Top