Toch nog Oranjekoorts opgelopen

Ik mag deze column schrijven midden in de euforie rond het verrassende Nederlands voetbalelftal op het WK in Brazilië. Pessimistisch Nederland, waaronder ik mij ook schaarde, had niet verwacht, dat Oranje zich voor de tweede ronde zou plaatsen.

Door de euforie na Spanje en Australië heb ik ook zelf de kolder in mijn kop gekregen en draai met mijn collega’s stompzinnige WK-liedjes op de werkplek.

Het tij keerde werkelijk in no time. Eigenlijk in de slechts 45 minuten van de tweede helft tegen Spanje. Die eclatante overwinning wakkerde de Oranjekoorts op zo’n waanzinnige manier aan, dat we nu zelfs weer vlaggetjes en buitenspiegelhoezen van 4 jaar geleden op onze auto’s zetten.

De poulewedstrijden worden nu al 30% beter bekeken dan in 2010. Het marktaandeel van Nederland 1 is verdrievoudigd in deze WK-periode ten opzichte van de periode daarvoor. Bijna alle andere zenders verliezen 35 tot 50% van hun aandeel. De wedstrijden worden deze editie dan ook op gunstige avondtijdstippen uitgezonden. Beter dan 4 jaar geleden in Zuid-Afrika toen het merendeel ’s middags al voorbij kwam.

Jaloersmakende cijfers. De strijd tegen het WK was op voorhand al niet te winnen. Andere zenders graven zich volledig in, stuurden de sterren al vroeg met vakantie en zenden herhalingen en inferieur materiaal uit, om zo de schade te beperken. Het zegt genoeg wanneer de slechtst scorende wedstrijden betere cijfers halen dan het prime time gemiddelde van SBS6 in de maand mei.

Veronica heeft als ‘positieve’ uitzondering het WK in Lingerie weer van de plank gehaald, haakt in op het kijkgedrag en weet elke rustpauze regelmatig een procent of meer van Nederland over te halen om naar de schaars geklede, penalty schietende dames te kijken. RTL lijkt zich te redden door het redelijk overeind blijven van GTST, dat ruim 1,5 mln kijkers behoudt tijdens het WK ten opzichte van de 1,75 mln tot aan het WK. VI Oranje gaat pijnlijk ten onder tegenover Studio Brasil.

Het is waanzinnig leuk om in deze periode het WK op verschillende invalshoeken te analyseren. Ons AV-team levert dan ook boeiende inzichten voor Marketingtribune.nl en onze klanten. Ze staan ook op onze eigen site onder ‘blog’

initiative.nl/2014/06/

Ik wens u nog veel kijkplezier de komende weken.

Jeroen Bakker
Director Planning

Posted on July 1, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top