Televisieseizoen 2012-2013 – Het jaar van Oranje

Het televisieseizoen 2012-2013 zit er op. Waar Matthijs van Nieuwkerk met de Wereld Draait Door al eind mei met reces werd gestuurd door de Publieke Omroep, programmeerde RTL4 haar grootste publiekstrekker GTST  tot diep in de zomer door. De commerciële zenders begrijpen steeds beter dat de kijker, zeker met de huidige temperaturen, in de zomermaanden niet alleen maar op het strand en het terras te vinden is. En dat er ook in deze periode geld én marktaandeel te verdienen valt. Iets dat bij de publieken nog niet geheel lijkt te zijn doorgedrongen,  waardoor hun vroegtijdige zomerstop SBS de gelegenheid heeft gegeven om in juni het hoogste aandeel sinds september te realiseren en daarmee hun jaargemiddelde wat op te krikken.

Het is hoe dan ook tijd voor een korte terugblik op een seizoen waarin geen grote sportevenementen te zien waren, maar waarin de Koninklijke Familie het grote kijkcijferkanon bleek te zijn. De Top 10 van best bekeken programma’s van dit TV-seizoen (september 2012 t/m juni 2013) ziet er, met toch weer een zware vertegenwoordiging van Oranje, als volgt uit:

 

Bron: Intomart SKO

 

Om te voorkomen dat de gehele lijst wordt gedomineerd door Boer Zoekt Vrouw en The Voice hebben we van beide programma’s alleen de best scorende aflevering in de Top 10 opgenomen.

Het is natuurlijk verleidelijk om na de best scorende programma’s, te kijken naar wat de kijker niet wist te boeien in de afgelopen maanden. Helaas werd de “Bottom 10” in de prime time uren bijna geheel gevuld met RTL8-programma’s en dat leverde een nogal saai lijstje op. Vandaar dat we per zender een overzicht hebben gemaakt van de best en minst bekeken programma’s, in het brede prime time tijdvak tussen 18.00 en 24.00 uur.

 

Bron: Intomart SKO

 

De steeds verder oprukkende digitalisering van het landschap heeft zich ook dit TV seizoen doorgezet,   80% van de Nederlands huishoudens kijkt inmiddels al digitaal. Dat heeft in de laatste jaren geleid tot een stortvloed aan nieuwe digitale zenders, zoals 24Kitchen, TLC, RTL Crime, 13th Street en de nieuwste loot aan de boom van Discovery Networks, Investigation Discovery. Deze groei in aanbod heeft bijna ongemerkt geleid tot een sterke groei in het marktaandeel van de Special Interest zenders. Als we kijken naar de kleinere TV-exploitanten is hun gecombineerde marktaandeel in de laatste vijf jaar bijna verdubbeld:

 

Bron: Intomart SKO, 2008 – juni 2013, 18-24u, 20-49 jaar

 

Daarmee worden deze partijen voor adverteerders steeds interessanter, mede omdat ze de groeiende aandelen koppelen met een specifiek, kwalitatief umfeld en een gunstig prijsniveau. Het betekent echter ook een nog grotere versnippering in een toch al gefragmenteerd landschap.

Per campagne zijn we altijd al op zoek naar de optimale aanvulling van Special Interest zenders op de inzet van de brede General Interest kanalen. We zien het budgetaandeel van deze groep zenders dan ook niet voor niets gestaag groeien binnen het totaalvolume van de Initiative-adverteerders.

Posted on July 2, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top