Televisie-reclame bereikt recordomzet in Q3-2011

De netto bestedingen voor televisiereclame (spot) zijn in het derde kwartaal van 2011 met 7,4% gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010 en kwamen uit op  € 190 miljoen.  Hiermee noteert TV opnieuw een recordomzet.

De recordomzet in het derde kwartaal is opmerkelijk. 2011 is immers een jaar zonder grote sportevenementen zoals het EK of WK voetbal of de Olympische Spelen. Met een toename van 7,4% is TV één van de sterkst stijgende media in het derde kwartaal. De trend dat adverteerders na economisch zware tijden hun budgetten concentreren op media met een grote zichtbaarheid en bewezen succes, leidt ook in het derde kwartaal tot een groter aandeel voor TV in het totale mediabudget.

Het aantal merken dat op TV adverteert is – net als in de eerste twee kwartalen – ook in het derde kwartaal gegroeid. In totaal 979 merken hebben in het derde kwartaal op TV geadverteerd. Opvallend is dat steeds meer campagnes gebruik maken van een twin spot. Deze ontwikkeling is een aantal jaren geleden ingezet en lijkt zich dit jaar sterker voort te zetten. Een twin spot is een commercial die bestaat uit basis commercial van bijvoorbeeld 20 seconden, gevolgd door een reminder van 5 seconden die later in het blok uitgezonden wordt.

Uit de registraties van Nielsen op basis van tariefkaartprijzen over het derde kwartaal van 2011 blijken telecom,  retail en automotivede sterkst groeiende branches te zijn. Dat telecom in het derde kwartaal zich weer nadrukkelijk meldt is opvallend, aangezien de branche in 2010 nog een daling liet zien en in de eerste helft van dit jaar gelijk bleef qua TV-uitgaven.

Michel van der Voort, directeur SPOT: ‘Een stijging van 7,4% in het derde kwartaal is meer dan we hadden verwacht gezien de groei in het tweede kwartaal. Mede door het slechte weer was het derde kwartaal sowieso een mooi kwartaal voor TV. De kijktijd lag 2% hoger dan in 2010 met een WK voetbal en maar liefst 10% hoger dan het derde kwartaal 2009. Het gaat goed met TV´

www.spot.nl

Posted on November 1, 2011 in Blog

Share the Story

Back to Top