SPOT: TV reclame zorgt voor stijging online sales

Een serie van tests heeft eenduidig laten zien dat TV reclame de inkomsten per click voor online marketing kanalen doet stijgen, ook voor social media & affiliates.

De Amerikaanse website voor media-en marketing professionals mediapost.com heeft de resultaten gepresenteerd van een onderzoek over de invloed van TV reclame op online sales. Hiertoe zijn verschillende campagnevarianten onderzocht op het online effect naar aanleiding van de inzet van TV. Voor elke categorie steeg zowel de traffic als de conversie dankzij de TV exposure. Voor sommige categorieën is deze stijging zeer groot, bijvoorbeeld een stijging van 63% in de conversie ratio voor direct traffic (url in browser ingevuld).

Bij de tests zijn verschillende TV campagnevarianten meegenomen:
1. Adverteerders die nooit eerder TV hadden ingezet maar die TV hadden toegevoegd aan het mediaplan gedurende de onderzoeksperiode
2. Adverteerders die hun TV budget tijdens de onderzoeksperiode hebben verlaagd of verhoogd om daarmee het effect van TV op online sales in kaart te kunnen brengen
3. Adverteerders die het effect testen van creatieve/nieuwe TV programmering
4. Adverteerders die meerdere jaren aanwezig zijn op TV.

 

Resultaten TV campagne op verschillende vormen van traffic


 
Bron: Mediapost.com, Jeff Zwilling, september 2012

 

Effect TV op online veel breder dan traditioneel gedacht

Waarom zijn marketeers zich onvoldoende bewust zijn van deze brede impact van TV op dit scala aan kanalen? Traditioneel denken online marketeers misschien dat TV alleen effect heeft op direct traffic, en search met het merk als keyword. Het probleem is dat veel online marketeers het gehele online koopgedrag niet als een holistisch model zien en zich onterecht focussen op analyses van ‘de laatste click’. De meeste bedrijven hebben niet de mogelijkheid om een gedetailleerde zoek- en click-gedrag  analyse uit te voeren waardoor de gelaagdheid in de stijging van de sales conversie door de offline impact onduidelijk blijft.

Analyse methode per kanaal essentieel

Het is essentieel om bij de TV inzet het juiste aandeel per marketing kanaal in de stijging van de sales conversie  te meten. Hierdoor kunnen adverteerders hun media inzet focussen op de juiste kanalen en de opbrengsten en winsten maximaliseren. Door gebruik te maken van analysemethoden die niet in staat zijn om de impact van TV op alle marketingkanalen  in kaart te brengen wordt de directe traffic impact en het latente halo effect  onderschat van het vermogen van TV om een merk te bouwen.

Het volledige Engelse artikel met positief commentaar van Kre8 Media en eAccountable staat hier.

Posted on October 2, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top