SPOT: Bestedingen TV reclame bereiken € 1 miljard

De netto bestedingen voor TV reclame zijn in 2011 met 4,3% gestegen en kwamen uit op € 1.017 miljoen. De TV reclame bestedingen zijn opgebouwd uit spot en non spot (sponsoring) bestedingen. De spot bestedingen stegen met 4,1% naar € 899 miljoen. De non spot bestedingen stegen nog sterker met 5,8% naar € 118 miljoen.

De spot omzet is in het vierde kwartaal van 2011 uitgekomen op € 278 miljoen, een daling van 4,2% ten opzichte van de record omzet in hetzelfde kwartaal in 2010. Het vierde kwartaal 2010 realiseerde toen een groei van maar liefst 14,3%. De groei over de eerste 3 kwartalen van 2011 bedroeg 8,3%.

 

Onder non spot wordt verstaan de omzet die gerealiseerd wordt met billboarding, brand promotions, prize marketing, product placement, programma participatie en andere vormen van sponsoring. In 2011 is deze advertentie categorie verder gegroeid met 5,8% onder impuls van het toenemend aantal mogelijkheden in de prime time programmering van de zenders.

 

 

De SPOT zenders bieden op hun online netwerk de mogelijkheid om commercials te plaatsen rond een video. Deze markt voor pre roll commercials is sterk in opkomst als gevolg van een toenemend bereik van online video. De online video markt is in 2011 met 16% gestegen naar € 11 miljoen.

Voor het eerste kwartaal van 2012 verwacht SPOT nog geen verdere groei van de TV markt. De nog onzekere economische vooruitzichten voor dit jaar zorgen voor de nodige terughoudendheid aan het begin van het jaar. Mede onder stimulans van de grote sport evenementen, die Nederland massaal aan de buis zullen kluisteren, is SPOT voorzichtig optimistisch over de omzet verwachtingen voor 2012. De verwachting is dat de TV markt in 2012 een groei zal laten zien die ligt tussen de 2% en 4%.

Michel van der Voort, directeur SPOT: ‘met een groei van ruim 4% zijn we dik tevreden in een jaar dat op haar eind toch weer te maken krijgt met economische onzekerheid. Er is in 2011 niet meer aan reclame uitgegeven door adverteerders. TV heeft haar groei gerealiseerd ten koste van andere media. Het patroon dat adverteerders in economisch onzekere tijden keuzes moeten maken en kiezen voor de media die bewezen succes sorteren zagen we al in 2011 en zullen we ook in 2012 weer zien.”

SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders.

www.spot.nl 

Posted on April 17, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top