South by South West: trends en hoogtepunten

SxSW

South by South West: trends en hoogtepunten

 

Het South by South West festival in Austin Texas laat elk jaar weer het nieuwste van het nieuwste zien op gebied van muziek, film en interactieve media. Onze collega’s van het IPG Media Lab in New York bezochten dit  gigantische evenement en noteerden een aantal trends van het ‘Interactive’ programma.

 

Personalisatie en totale beleving

Als opvallende rode draad door alle sprekers, start ups en workshops klonken twee thema’s: personalisatie en totaalbeleving. Doordat mensen altijd een smartphone bij zich hebben, genereren ze een bijna continue stroom van data waardoor ze digitaal kunnen interacteren met de wereld om zich heen. Dat maakt het voor merken mogelijk steeds persoonlijker ervaringen te creëren die zijn afgestemd op het individu en de omgeving. Tegelijkertijd worden die ervaringen steeds rijker en  interactiever. Virtual reality maakt het bijvoorbeeld mogelijk echt een totaalbeleving te bieden  waarbij de digitale en fysieke wereld steeds dichter bij elkaar komen.

 

Mobiele interactie wordt mobiele beleving

Nieuwe technologische platformen maken het mogelijk om de gewone wereld op een verrassende manier tot leven te brengen. Alledaagse handelingen worden zo omgetoverd tot echte ervaringen. Zo maakt Novalia het mogelijk fysiek te interacteren met een printuiting waarna dat via een mobiel device tot leven komt.
QR-codes en NFC kennen we natuurlijk al, maar Snowshoe komt met een simpel alternatief waarmee je met een soort stempel je smartphone kunt aansturen.
Kortom, de smartphone wordt een soort link tussen de fysieke wereld en de digitale wereld.

 

Digitaal wordt persoonlijk

Het is voor merken niet zozeer de uitdaging om méér content te maken, maar om de content beter af te stemmen op hun (individuele) klanten. Met beschikbare big data en biometrics wordt het steeds beter mogelijk de merkboodschap af te stemmen op een  individu. EyeQ is een bedrijf dat zich daarmee bezighoudt. Hun mobiele displays maken het niet alleen mogelijk de klant in een winkel persoonlijke informatie te geven, maar tegelijkertijd scant de display ook degene die er voor staat en kan zodoende de boodschap worden aangepast op de fysieke eigenschappen van de klant, zoals geslacht, lengte en zelfs of ze blij zijn of niet. Dat maakt het mogelijk direct advies te geven over welke maat kleding ze het beste kunnen uitzoeken en hen direct een passend aanbod te doen, bijvoorbeeld gebaseerd op hun shopping-verleden in de winkel (want een klantenkaart hadden ze al natuurlijk).

 

Augmented en Virtal reality openen nieuwe werelden

Hoewel Augmented Reality en Virtual Reality misschien nog wat ver weg lijken, komen de praktische toepassingen ervan steeds dichterbij en worden ze ook makkelijker toepasbaar. We kennen de VR-brillen al die het mogelijk maken in een gamewereld te stappen, maar het is nu ook andersom mogelijk. Lyteshot levert de techniek om virtuele games in de echte wereld te spelen.  Ook Hololens  van Microsoft verbindt de virtuele wereld en de echte wereld en voegt daar een interactieve laag aan toe. Een ander voorbeeld is Littlstar dat op een belachelijk eenvoudige manier 360º foto’s en video’s maakt en zo mensen eenvoudig onderdeel kan maken van een andere wereld. Denk je eens in hoe je als adverteerder je klanten kunt aanbieden aanwezig te zijn bij een concert zonder dat ze er echt heen hoeven!

 

Wat South by South West eens te meer duidelijk maakte, is dat er qua techniek nauwelijks beperkingen meer zijn. Alles wat je kunt bedenken kan (goedkoop) gemaakt worden of is er zelfs al. Het is de uitdaging de vertaalslag te maken naar praktisch bruikbare initiatieven die op grotere schaal toepasbaar zijn. Anders blijven veel knappe vindingen steken bij “ongelofelijk dat het kan, maar wat kan ík er mee?”. Het Initiative team gaat deze uitdaging in ieder geval graag aan!

Posted on May 20, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top