SKO jaarrapport – de highlights van 2012

Stichting Kijkonderzoek heeft afgelopen maand haar jaarrapport gepresenteerd. Onderstaand tref je de highlights uit de cijfers.

 

Kijktijd 2011 vs. 2012

De Nederlander keek in 2012 gemiddeld per dag 196 minuten televisie (3 uur en 16 minuten). In 2011 was dit 191 minuten (3 uur en 11 minuten). Een groei van 2,6%. We kunnen dus stellen dat televisie onverminderd populair is. We moeten wel aantekenen dat de  groei met name wordt veroorzaakt door het kijken naar sportevenementen (WK schaatsen Allround, EK Voetbal, Olympische Spelen) en slecht weer in de aprilmaand.

 

 

Als we kijken naar de gemiddelde kijktijd per dag van de week, dan zien we dat er in het weekend meer dan gemiddeld gekeken wordt. Zaterdags wordt er 7% langer televisie gekeken dan het gemiddelde voor doordeweekse dagen (188 minuten), terwijl zondags zelfs 21% langer gekeken wordt dan doordeweeks. Een ontwikkeling, die overigens vergelijkbaar is met 2011.

 

Best bekeken programma’s 2012

Het best bekeken programma in 2012 is een voetbalwedstrijd van 17 juni 2012: Voetbal EK Portugal-Nederland met 7.993.000 kijkers (6 jaar e.o.). De top 10 meest bekeken programma’s in 2012 zonder sport, wordt aangevoerd door Boer zoekt vrouw van 23 september 2012 met 4.273.000 kijkers.

 

 

Meest uitgesteld en via internet bekeken programma’s 2012

Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag stijgt van 2,9% (2011) naar 3,2% van de totale kijktijd. Dat is nog steeds een bescheiden aandeel, maar toch zien we op programmaniveau echte uitschieters.

Boer zoekt vrouw van 11 november 2012 is het best uitgesteld gekeken programma via het televisiescherm met 448.000 kijkers. Ruim 1 op de 10 kijkers bekeek deze uitzending uitgesteld.

 

 

De toplijst SKO WEB-TV (meest gestarte streams op internet) wordt aangevoerd door Wie is de Mol van 12 januari 2012, met 330.933 binnen een week opgevraagde streams.

 

Marktaandelen zenders 2011 vs. 2012 

Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep stijgt van 34,3% naar 37,7%. RTL Nederland daalt van 30,2% naar 28,5% en SBS daalt van 19,3% naar 17,0%. Nederland 1 heeft het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (21,4%) als de avond (23,5%).

 

www.sko.nl

Posted on February 4, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top