Sinterklaas

Sinterklaas  

Sinterklaas     

De Goedheiligman is gelukkig weer veilig aangekomen in Nederland en we kunnen rustig concluderen dat zijn aankomst in Gouda niet onopgemerkt voorbij is gegaan. Al dat rumoer heeft de belangstelling voor de intocht echter alleen maar aangewakkerd; er zaten zaterdag 15 november een kleine 2,4 miljoen mensen van 6 jaar en ouder voor de buis. Dat waren er ruim 400.000 meer dan een jaar eerder, een stijging van 20%! Van Sint’s kerndoelgroep, de 3 tot 8 jarigen, keek maar liefst 58%.

De Sint doet het dus, ondanks of juist dankzij de Pietendiscussie, zowel bij jong als oud goed op TV. Het Sinterklaas Journaal  trok in 2013 in de Zapp zendtijd op Nederland 3 gemiddeld 660.000 kijkers en was bij kinderen ongekend populair: de gemiddelde kijkdichtheid in de leeftijdsgroep 3-8 jaar was 33% met een marktaandeel van 75%. De verwachting is dat de prestaties in 2014 nog beter uit zullen pakken nu concurrent Nickelodeon naar aanleiding van het tumult rondom Piet heeft besloten om hun eigen Sinterklaasprogramma Slot Marsepeinstein te schrappen uit de programmering. Nick ziet zich, net als die andere grote speler in de Kids TV markt Disney XD, in deze periode al jaren geconfronteerd met dalende marktaandelen en zonder deze grote publiekstrekker zal de hegemonie van Zapp voorafgaand aan pakjesavond alleen maar  verder toenemen.

Posted on December 1, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top