Seizoen 2012-2013 – De eredivisie in media

Frank de Boer wordt voor de derde maal op rij kampioen met Ajax, Willem II gaat na één jaar al weer terug naar de Jupiler League en PSV mag, zonder Mark van Bommel, deze zomer proberen de voorronden van de Champions League door te komen. Het reguliere 2012-2013 Eredivisie seizoen is afgesloten en er wordt alleen nog gestreden in de play-offs voor een plaatsje in de Europa League en voor lijfsbehoud/promotie in de nacompetitie. Een goed moment dus om kort terug te blikken hoe de Eredivisie in verschillende media doorklonk en kort vooruit te kijken op wat ze de komende jaren te wachten staat. 

 

Voetbal en media

 

Voetbal is en blijft populair en is daarmee natuurlijk een dankbaar onderwerp voor diverse media. Als eerste denken we daarbij natuurlijk aan televisie, want naast de Eredivisie zijn ook de Champions League, Europa League, KNVB Beker, Jupiler League en bijna alle grote Europese clubcompetities live of in samengevatte vorm te zien op open en betaalde TV-kanalen. Tevens waren in het laatste jaar diverse achtergrondprogramma’s te zien als Leven Als Een Prof, Beste Voetballers Ooit, Sparta Achter De Poorten Van het Kasteel en het dagelijkse VI Vandaag, dat slechts een kort leven beschoren was. Totaal waren in het zojuist afgesloten voetbalseizoen alleen al op de open kanalen meer dan 600 uitzendingen van voetbal gerelateerde programma’s te zien; dat zijn er gemiddeld ruim 2 per dag als we rekening houden met de winter- en zomerstop!

Niet alleen wordt de Nederlandse voetballiefhebber verwend met veel live en samengevat voetbal, ze kunnen ook nog genieten van twee voetbal praatprogramma’s. Studio Voetbal is op zondagavond te zien op Nederland 1, Voetbal International op RTL7 zelfs twee keer per week op maandag- en vrijdagavond. Jack van Gelder trekt per uitzending gemiddeld bijna een miljoen kijkers (965.000), Wilfred Genee en Johan Derksen moeten het doen met 647.000. Daarbij is het echter  opvallend dat de maandag uitzending van VI het met 763.000 kijkers beduidend beter doet dan de vrijdag (513.000). Onder Mannen 20-49 jaar is de kijkdichtheid op maandagavond met 19,8% zelfs hoger dan die van Studio Voetbal (19,0%).

Naast het TV-programma bestaat het VI-platform natuurlijk ook uit een tijdschrift, een (mobiele) site en app. Om met dat laatste te beginnen: in de afgelopen twee jaar verviervoudigde het aantal gebruikers van de VI-apps. In 2011 waren er via smartphone en tablet zo’n 255.000 gebruikers, dit jaar waren dat er ruim 1 miljoen. Alhoewel 80% daarvan via smartphone kwam, zien we het gebruik van tablets duidelijk toenemen. In 2011 waren dat er 45.000, dit jaar 215.000. Naast de app is de mobiele site van VI goed voor zo’n 150.000 bezoekers per week.

Het is niet alleen hosanna bij de burelen van VI, want de betaalde oplage van het magazine liep de afgelopen 3 jaar met 18% terug, van 169.000 in 2009 tot 149.000 in 2012.

 

De samenvattingen van de Eredivisiewedstrijden waren dit jaar zoals gewoonlijk te zien bij de NOS; de  live-verslagen waren ook dit seizoen weer te zien op de betaalzender Eredivisie Live. Aan deze situatie komt in het nieuwe seizoen voor de kijker geen verandering. Wel is het zo dat, na de goedkeuring door de NMA van de gedeeltelijke overname van Eredivisie Live door FOX Channels, deze laatste partij nu ook de commerciële exploitatie van de zender gaat overnemen van Triade Media. Het daaropvolgende seizoen komen na het aflopen van het NOS-contract de rechten voor de samenvattingen vrij. Het is wettelijk bepaald dat deze op een open kanaal te zien moeten zijn en de verwachting is dat FOX een nieuw, “free to air” station zal inrichten om zo het volledige scala van Eredivisie uitzendingen in eigen hand te houden. De vraag is hoe de voetballiefhebber hier na de fiasco’s van Sport 7 en Talpa/Tien op zal reageren,  al is het TV-landschap sindsdien drastisch veranderd en lijken zowel de markt als de consument meer dan ooit klaar voor deze ontwikkeling.

 

De wedstrijden

Aan de belangstelling voor voetbal zal het niet liggen. Het afgelopen seizoen werd weer massaal afgestemd op de Eredivisie-samenvattingen, waarbij de zondag-aflevering uiteraard de grote publiekstrekker was. Weliswaar waren er iets minder kijkers dan het vorige seizoen, gemiddeld keken er altijd nog ruim 2,6 miljoen mensen op zondagavond, al dan niet met het bord op schoot, naar Studio Sport Eredivisie.

 

Seizoen

Gem. # kijkers 6+

Studio Sport Eredivisie zondag

Gem. kijkdichtheid  6+

Studio Sport Eredivisie zondag

Gem. marktaandeel 6+

Studio Sport Eredivisie zondag

2012-2013

2.642.000

17,2%

45,1%

2011-2012

2.679.000

18,1%

46,7%

2010-2011

2.684.000

17,7%

45,1%

2009-2010

2.555.000

16,9%

45,3%

Bron: SKO

 

De best bekeken uitzending van het zojuist beëindigde seizoen was op 24 februari, toen samenvattingen van onder andere Feyenoord – PSV en Ajax – ADO Den Haag 3,4 miljoen kijkers trokken. De minste belangstelling trok de tweede speelronde op 19 augustus toen “slechts” 1,8 miljoen mensen om 19.00 uur naar Nederland 1 keken. Al zal dat minder te maken hebben gehad met het spelniveau van Groningen – Willem II (1-1) of NEC – Ajax (1-6!) dan met de zomerse temperaturen die op die zondag de 30 graden ruim overschreden.

Omdat de kijkdichtheden van Eredivisie Live niet op programmaniveau worden gemeten is het lastiger precies aan te geven welke live wedstrijd het hoogste aantal (betalende) kijkers wist te trekken. Als we echter naar de gemiddelde kijkdichtheid per tijdvak kijken, zien we dat er tijdens de, voor het kampioenschap waarschijnlijk beslissende wedstrijd tussen PSV en Ajax op 14 april ongeveer  550.000 mensen van 6 jaar en ouder op Eredivisie Live afstemden. Dat leverde de zender op dat moment een marktaandeel van 20% op, in de typische voetbaldoelgroep Mannen 20-49 jaar was dit zelfs bijna 30%.

Als we kijken naar sociale media, dan zijn vooral de wedstrijden van de top 5 clubs populair. Daarbij voeren Ajax en Feyenoord de ranglijst duidelijk aan: #ajafey en #feyaja waren respectievelijk goed voor 147.252 en 108.444 berichten. Daarop volgden #psvaja (92.550), #feypsv (58.164) en #ajapsv (57.244). Als je het overzicht zo bekijkt lijken de Ajax-fans het actiefst in sociale media.

 

 

Maar als we inzoomen op individuele spelers dan is Bony van Vitesse verreweg de meest besproken speler van de Eredivisie van afgelopen seizoen met bijna 200.000 berichten. Hoogtepunt voor hem was 3 november toen hij Ajax een gevoelig verlies toebracht met 2 goals in de Amsterdam Arena. Die dag waren er bijna 10.000 berichten aan hem gewijd via Twitter.

 

Overdaad schaadt?

Ondanks de vaak gehoorde klacht dat er “altijd voetbal op TV is” en dat je geen krant kan openslaan zonder weer iets over voetbal te lezen, lijkt het er niet op dat Nederland voetbalmoe is. Sterker nog; via digitale middelen wordt er meer en meer geconsumeerd! En dat zal komend jaar niet anders zijn, zeker niet omdat er in 2014 weer een WK in het verschiet ligt. “…Komt dat schot!”

 

www.eredivisie.nl

Posted on May 23, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top