Magna Global realiseert sterke groei mediavolumes

Omzet Magna Global Netherlands groeit naar 1,1 miljard euro.

De Mediabrands mediabureaus verstevigen positie op Nederlandse media-inkoopmarkt door brede groei mediavolume bij alle bureaus: Initiative +25%, UM +18%, BrandConnection +4%, Initiative Group +19%.

In het afgelopen week gepubliceerde RECMA* Overall Activity Billings Report over Nederland, komen de IPG/Mediabrands mediabureaus als sterkste stijger naar voren.

Magna Global Netherlands was met 18% groei van media billings in een consoliderende markt de sterkste stijger en wist hiermee haar marktaandeel te verhogen naar 18%. Met de succesvolle groeistrategie wisten de Mediabrands bureaus ook in 2011 veel nieuwe klanten aan zich te binden. De groei van media-omzetten vertaalt zich door in een forse groei voor de inkoopkracht van Magna Global Netherlands.

Sinds de start in 2004 is Magna uitgegroeid naar een bruto jaaromzet van € 1.140 miljoen (bruto / € 684 miljoen Net) en verstevigt hiermee de positie van 1-na grootste media-inkoper van Nederland; buying unit en een partner voor de klanten van Magna in het tot stand komen van overeenkomsten met alle mediapartners in Nederland. In de afgelopen 4 jaar is de omzet van Magna Global gegroeid met 70%.

De Mediabrands mediabureaus hebben de afgelopen jaren een sterke positie verworven binnen o.a. het retailsegment. Zowel UM als Initiative hebben zich de afgelopen 6 jaar sterk gespecialiseerd in het verbreden van de klantportfolio door het aantrekken van highstreet retailers, zoals HEMA, Praxis, PLUS Retail, Aktiesport, V&D, Formido, de Bijenkorf, Bart Smit, Rituals, Expert, Hunkemöller, Intertoys, M&S, Specsavers, Tiffany & Co, Fixet, Food retailers Burger King en La Place, Jumbo Supermarkten, Bijeen, Decathlon, COOP, Schoenenreus, Colruyt, Agri Retail, Thomas Cook en Siematic. Magna Global Netherlands verzorgt voor al deze partijen de inkoop. Retail is een van de snelst groeiende segmenten binnen de mediabestedingen in Nederland; zowel in absolute bestedingen, als in aandeel.

 

Magna Global Nederland

Initiative laat met 25% voor het tweede jaar op rij een forse groei zien (2009 24%). Omzet is in 2 jaar gegroeid van € 167 miljoen in 2008 naar € 259 miljoen in 2010.

– Zusterbureau BrandConnection stijgt met 4% naar € 95 miljoen. Hierdoor stijgt totaalomzet Initiative Group als geheel met 19% naar € 354 miljoen

Universal Media (UM) stijgt met 18% naar € 306 miljoen

 

Overige bureaus

Group M #1

Omnicom 7% groei

Starcom daalt met 6%

Aegis (Carat/Vizeum) 10% marktaandeel

Kobalt daalt wederom fors, -20% naar 7% marktaandeel

 

Onno Seelen, Managing Director Magna Global Netherlands: “De successen van het afgelopen jaar, de wins van bijvoorbeeld PwC, Nuon en NCOI, leidden al tot forse omzetgroei. Nu is onze groei ook bevestigd in het RECMA Report. 18% groei in een stagnerende markt is een bijzonder resultaat: Ook voor 2012 zal Magna verder groeien als belangbehartiger van de aangesloten bureaus en adverteerders”.

Magna Global Nederland, gestart 1 januari 2004, is de eerste gecombineerde inkoop en onderhandelingsunit van Nederland. Magna Global Nederland behartigt de belangen van de IPG mediabureaus Initiative, Universal Media, BrandConnection en digilogue. Daarnaast hebben diverse onafhankelijke mediabureaus zich bij Magna aangesloten.

Na de start op 1 januari 2004, is Magna Global Netherlands uitgegroeid tot de 1-na grootste media-inkoper van Nederland (Bron RECMA report 2011). Op basis van RECMA cijfers bedroeg de bruto jaaromzet van Magna in 2010 ruim € 1,14 miljoen.

Magna Global Netherlands maakt deel uit van de The Interpublic Group of Companies (IPG), een van de grootste media-, marketing services- & communicatieconcerns ter wereld.

IPG is wereldwijd actief in media, advertising, interactive marketing en public relations. Bekende labels binnen IPG zijn: Initiative, BrandConnection, Magna, Lowe, Universal Media, Draftfcb, McCann Erickson, Weber Shandwick, Deutsch, FutureBrand en Octagon.

Bij IPG werken 42.000 mensen in ruim 130 landen. IPG heeft een notering aan de DowJones. Over 2010 realiseerde IPG een total Revenu van US$6,5 miljard. Het hoofdkantoor is gevestigd te New York.

www.initiative-digilogue.nl

www.initiative.com

*RECMA is een onafhankelijk instituut dat vanuit Parijs continu de prestaties van mediabureaus wereldwijd onderzoekt en jaarlijks waardeert.

Posted on December 1, 2011 in Blog

Share the Story

Back to Top