Retail Cultuur Ontleed: de Retail Buying Study 2019

Retail Cultuur Ontleed: de Retail Buying Study 2019

 

Initiative en Mediabrands hebben voor het derde achtereenvolgende jaar de Retail Buying Study uitgevoerd, waarin het shopping gedrag van 5000 Nederlandse consumenten is onderzocht. Het onderzoek wordt uitgevoerd in de belangrijkste Europese markten.

De retailbranche bevindt zich in een turbulente periode. Het bezoek van fysieke winkels en online shoppen ontwikkelt zich in razend tempo. De consument, gewapend met smartphone, is meer dan ooit tevoren in charge en bepaalt zelf hoe, waar en wanneer er wordt gekocht. Nieuwe toetreders pakken in korte tijd grote marktaandelen. Nooit eerder was er dan ook zoveel dynamiek en disruptie op retailgebied als nu.

De komende jaren ontstaan nieuwe routines in het koopgedrag van mensen. Combinaties van merken, technologie, logistiek en de dagelijkse leefpatronen van mensen vormen nieuwe shopping mantra’s… Een forens ontdekt het afhalen van boodschappen onderweg naar huis bij het benzinestation, een tiener bestelt standaard twee maten in plaats van één, een druk gezin koopt de Pampers online en haalt deze als het uitkomt op in de winkel… De komende jaren bepalen consumenten opnieuw hoe zij willen consumeren en (misschien wel) consuminderen.

Koopgedrag was nooit zo complex!

De Retail Buying Study ontleedt ons koopgedrag en geeft antwoord op de vraag hoe consumenten kopen, hoe zij zich oriënteren, welke informatiebronnen daarbij belangrijk zijn, welke retailers de meeste aantrekkingskracht hebben en wat de rol van de fysieke winkel moet gaan worden.  Hiervoor zijn meer dan 5.000 consumenten ondervraagd over hun koopgedrag in meer dan 10 product categorieen. Van boodschappen tot speelgoed.

Wij onderscheiden in de Retail Buying Study vier typen kopers: de webroomers (inspiratie online, kopen in de winkel), store shoppers (inspiratie én kopen in de winkel), de online shoppers (inspiratie én kopen online) en de showroomers (inspiratie in de winkel en kopen online).

De Retail Buying Study biedt een enorme rijkheid aan inzichten over het koopgedrag van consumenten en hoe retail trends zich ontwikkelen. Meer info? Menno.van.der.steen@mbww.com

 

Back to Top