Race voor de online currency

 

 

 

 

 

 

 

Eind mei 2013 kwam het nieuws naar buiten dat JIC STIR niet langer het internet bereiksonderzoek zal uitvoeren. De markt verloor hiermee de ‘industry standard’ ook wel ‘currency’ voor online bereik.

comScore kondigde kort na de opheffing van STIR aan dat ze het online onderzoek in Nederland zullen voortzetten waarbij de methodiek grotendeels hetzelfde is als de methodiek van STIR 2.0. comScore stelt daarbij de resultaten van hun bereikmeting gratis beschikbaar voor PMA bureaus voor een evaluatieperiode die loopt van juni t/m augustus 2013. comScore voert het onderzoek uit op eigen kosten en hoopt daarmee de nieuwe standaard voor online bereikscijfers neer te zetten op de Nederlandse markt.

Met dit initiatief schopt comScore natuurlijk tegen het zere been van onderzoeksbureau GfK die in Nederland de bereikonderzoeken uitvoert voor TV, radio, print en tot voor kort dus ook internet. GfK laat comScore dan ook niet zonder slag of stoot de online currency overnemen en kondigde 2 juli 2013 aan eveneens met een ‘nieuw’ online bereiksonderzoek te komen. GfK gaat namelijk de data uit het GfK Media Efficiency Panel geschikt maken voor online mediaplanning. Softwareleverancier AdWare (onderdeel van GfK) zal de data geschikt maken voor gebruik in de bestaande planningssoftware en stelt de data eveneens beschikbaar voor een evaluatieperiode.

 

To be continued…

Posted on July 2, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top