Plan een “data clean up day” dit jaar

Data Clean Up DayPlan een “data clean up day” dit jaar

Tijd voor een grote schoonmaak van ongewenste tags en trackers.

Bedrijven proberen zoveel mogelijk data te verzamelen over consumenten op hun websites. Zij weten echter vaak niet dat ook andere partijen gebruik maken van en geld verdienen aan de data die door hun websites wordt gegenereerd… Tijd voor een grote schoonmaak van ongewenste tags en trackers.


Breng ongewenste trackers in kaart

Gary Kovacs (‘tracking our online trackers’) heeft een TED Talk hieraan gewijd en recenter stond dit centraal in een uitzending van Zembla. Site owners schrokken nogal van het feit dat Amerikaanse partijen als AddThis data van gebruikers van hun site registreert, opslaat en verhandelt. Hierdoor kunnen bij Amerikaanse partijen Nederlandse adressen worden gekocht van mensen met een bepaalde medische conditie bijvoorbeeld. Illegaal, want zonder dat iemand hier toestemming voor heeft gegeven.

 

Hoe worden al die trackers geplaatst?

Hoe worden deze ongewenste trackers geplaatst? Vaak met behulp van een ‘paard van Troje’, zoals een gratis website tool die door de site eigenaar gebruikt is bij de ontwikkeling van de site. In de voorwaarden –de beruchte kleine lettertjes- gaat de site eigenaar akkoord met de plaatsing van trackers voor allerlei doeleinden. In het kort: de data die door de site gegenereerd wordt, wordt ongewenst (en vaak onbewust) gedeeld met allerlei andere partijen. Een voorbeeld van zo’n Paard van Troje is AddThis. Ook Facebook registreert overigens alle sitebezoeken op sites met een Facebook-verwijzing.

Veel trackers op je website betekent:

– Een langere laadtijd van de site;
– Mogelijke privacy en security issues (data wordt wellicht doorverkocht);
– Het risico dat data van bezoekers van de site wordt gedeeld met andere adverteerders, onder wie concurrenten. Zo kunnen zij de bezoekers van je site bijvoorbeeld (her)benaderen;
– Als ook andere adverteerders gaan bieden op je sitebezoekers dan wordt dit duurder in bidding systemen. Zo kan retargeting van je eigen sitebezoekers duurder worden.

 

Wat zien wij in Nederland?

Mediabrands Marketing Sciences heeft in samenwerking met Ghostery in kaart gebracht wat per productcategorie het gemiddeld aantal trackers op websites in Nederland is. Entertainment websites zoals Netflix, Youtube en NPO hebben gemiddeld de meeste trackers in Nederland, gevolgd door infosites zoals Wikipedia en Startpagina. Daarna volgen e-commerce sites zoals Amazon, Wehkamp, Zalando en Bol.com. In deze branches wordt dus de meeste informatie verzameld over sitebezoekers. Gevestigde bedrijven zijn van nature veel scherper op trackers dan kleinere partijen. En binnen privacygevoelige categorieën als de financiële dienstverlening zien wij een zeer klein aantal trackers op websites van banken in Nederland. Dat is dus positief.

 

Hoe ruimen we ongewenste trackers op?

Vaak maken we gebruik van Ghostery. De websitebeheerder, de klant zelf dus, is de beheerder over de trackers (eventueel van derden) die worden gebruikt. Die hele lange lijsten – die je website enórm vertragen – zien we doorgaans meer bij publishers, minder bij e-commerce partijen.

Het probleem wordt snel onderschat. De website wordt een beetje trager, maar dit kan wel optellen en het is niet voor niets dat een partij als Booking.com altijd vrij obsessief bezig is met het snel houden van de website. Snelheid werkt door op kosten (AdWords / Bing algoritme), maar ook op potentiële conversie (CRO/SEO).

De privacy van de Nederlandse consument

Gemiddeld staat iedere Nederlander in honderden, zo niet duizenden databases. Volgens de wet persoonsgegevens heeft iedereen het recht die gegevens in te zien. Als er fouten in staan mag je die verbeteren en je hebt in veel gevallen het recht je gegevens te laten verwijderen. Het is niet eenvoudig te achterhalen waar en door wie je gegevens worden opgeslagen. Daarom heeft Bits of Freedom een website ontwikkeld waarmee je geholpen wordt om bij bedrijven je gegevens op te vragen: PIM, de Privacy Inzage Machine. Je kunt zoeken op specifieke bedrijven, je vult je gegevens in en PIM print een standaard brief voor je uit. Een leuke tool om te zien welke data van jezelf wordt getrackt is overigens Collusion en Ghostery heeft een browser extentie die bijhoudt per site welke partijen je online spoor opslaan.

Start 2016 met een Data Clean-up Day

Ben je benieuwd wie allemaal meekijkt naar het gedrag van de bezoekers op jou site? En wie hier allemaal, gewenst en ongewenst, aan meeverdient? Check www.datacleanupday.com en voor meer informatie: menno.van.der.steen@mbww.com.

 

 

Posted on February 8, 2016 in Blog

Share the Story

Back to Top