Philip Kok: Wanneer je als adverteerder besluit om te gaan adverteren op mobiel is het slim om dit ‘in app’ te doen

Adverteerders moeten duidelijk een keuze maken tussen het leveren van extra toegevoegde waarde en het plat kopen van views, en iets wat daar tussenin zit: relevantie bieden op het moment dat de consument daar om vraagt.

Het leveren van echte toegevoegde waarde in het leven van de consument kan met behulp van tools (brand utilities) op de smartphone. Denk aan Nike+ hardloop app en aan de Appie app van Albert Heijn. Zij maken hardlopen en boodschappen doen leuker en makkelijker. Met het kopen van banner views of video impressies op de smartphone heb je als adverteerder natuurlijk een enorm bereik. Het is wel zorgelijk dat het percentage bounces na de klik op mobiel erg hoog ligt, dat kan erop wijzen dat gebruikers vaak onbedoeld op een banner klikken. Wanneer je als adverteerder besluit om te gaan adverteren op mobiel is het slim om dit ‘in app’ te doen. Volgens cijfers van Google brengen consumenten gemiddeld 75 procent van de tijd die ze op hun smartphone doorbrengen door in apps. Tevens biedt het adverteren in apps ook meer technische mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld maximaal gebruik maken van de locatie waar de gebruiker zich bevindt. Tenslotte draait alles om relevantie. Tussen een dedicated service tool bouwen en het inkopen van views moet je als adverteerder ook relevant en toegankelijk zijn op het moment dat een consument met je wil interacteren.

Voor veel gebruikers start de customer journey waarmee ze in contact komen met een merk op hun smartphone. Ze lezen een mail van je (50 procent leest mail op een smartphone), ze zien een Facebook post van je (60% van de Amerikaanse Facebook sessies vindt plaats op een smartphone) of ze vinden je via Google (Het IAB in de UK werkt met de prognose dat Google UK in 2014 de helft van haar advertentie inkomsten haalt bij Tablets en smartphones). Na dit eerste contact via mail, Facebook of Google moet je als adverteerder dus klaar zijn voor de vervolgstappen: waar komt de gebruiker terecht na de doorklik? Is die pagina geoptimaliseerd voor mobiel? En is het product dat  de consument zoekt verkrijgbaar in de buurt van de locatie waar de gebruiker zich op dat moment bevindt? Dit is het moment voor de adverteerder om te laten zien dat hij snapt hoe de leefwereld van zijn gebruiker eruit ziet en hem een mobiele experience te geven die past bij het merk. Helaas is dit laatste nog niet altijd het geval en is er nog een lange weg te gaan voor adverteerders.

Media-exploitanten moeten heel kritisch kijken naar hun rol in dit landschap. Enerzijds moeten ze investeren in technologie die het hun klanten in staat stelt om het maximale uit mobiel te halen. Denk daarbij aan targeting op locatie, het inzetten van pushberichten en het bieden van interactie in een uiting. Tegelijkertijd ligt er een enorme opportunity in het bekijken van video’s op je mobiel. Smartphonebezitters bekijken steeds meer video’s op hun mobiel en dat biedt ook heel veel mogelijkheden voor adverteerders. Op dit moment zijn niet alle adverteerders zelf in staat om consistente en relevante videocontent te produceren die geschikt is om op zowel de smartphone als op het web te bekijken. Daar zouden media-exploitanten (en bureaus) heel goed adverteerders bij kunnen helpen. VICE is zo’n media-exploitant die adverteerders helpt bij de creatie van content en de exploitatie ervan. Via hun eigen kanalen, maar ook via de kanalen waar gebruikers vaak zelf als eerste naartoe gaan op hun mobiel: Youtube, Facebook en Twitter.

 

Philip Kok is CEO van the valley

www.twitter.com/_philipkok

www.thevalley.nl

 

De visie van Philip Kok is onderdeel van een forum over de ontwikkeling van mobile advertising en mobiele transacties.

Dat forum staat hier

 

Posted on March 16, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top