Peter Vandermeersch over NRC

https://vnoj.eu/wp-content/uploads/2012/03/peter-vandermeersch-door-vincent-mentzel.jpg

 

NRC Media en haar titels NRC Handelsblad en nrc.next zijn – net als de dagbladenmarkt zelf – volop in beweging. We spreken hoofdredacteur Peter Vandermeersch.

Het zijn roerige tijden op de dagbladenmarkt. In termen van oplageontwikkeling behoren NRC Handelsblad en nrc.next de laatste jaren tot de sterkste spelers. Hoe komt dat?

"Omdat we behouden én veranderen. We behouden de grondigheid, degelijkheid, nuance van de kranten. We behouden de kracht van ons merk. Maar we hebben de vorm van de kranten aangepast: dynamisch, fris, helder. Ik ben ervan overtuigd dat een krant als NRC een geweldig baken van houvast biedt in een wereld waarin er heel veel media zijn maar je niet meer weet wie je moet geloven. Bij alle grote nieuwsgebeurtenissen (Syrië, verkiezingen in Nederland, opening Rijksmuseum,…) en grote dossiers (schaliegas, betaalbaarheid van de zorg, korten op kunstsubsidies…) zie je dat lezers naar een merk als NRC grijpen om inzicht te krijgen via die krant. Wat is er echt gebeurd? Hoe moet ik dit begrijpen? Wat kunnen de gevolgen zijn?  Dat gaat de volgende jaren alleen maar sterker worden. We zijn een merk dat onze lezers helpt duiden, denken en doen.  Daarmee bedoel ik: wij helpen hen de gebeurtenissen begrijpen, daarover na te denken en een standpunt in te nemen en daarnaar te handelen als kiezer, consument, burger…"

De wereldeconomie wordt al enige tijd gedreven door grote bewegingen richting digitaal, mobiel, sociaal en lokaal. Veel nieuwsmedia worden dan ook crossmediaal. Vanuit perspectief van de advertentiemarkt zal jullie commercieel directeur daaraan niet altijd evenveel plezier beleven. Maar maakt de samenstelling van de mediatypen waarop NRC zich als nieuwsmerk manifesteert iets uit voor jou vanuit het perspectief van de hoofdredacteur?

"Dat maakt helemaal niets uit. Ik ben niet op deze wereld om wit papier te bedrukken. Mijn missie, en het klopt dat ik mij soms gedraag als een missionaris die mensen wil overtuigen van de goede NRC-zaak, is aan journalistiek doen en met die journalistiek heel Nederland bereiken. Of de drager papier, iPad, Googleglass of iets anders is doet er niet toe. Dit gezegd hebbende zien we nog steeds dat meer dan 600.000 mensen de NRC Handelsblad of next (of een replica daarvan) lezen op papier, zes dagen per week. Dat blijft een immens grote groep. Overigens zal de adverteerder altijd de lezer volgen. Op elk platform waarop die lezer straks onze journalistieke content leest zal er plaats zijn voor een slimme adverteerder."

Hoe gaat het met de betaalde digitale abonnementen die NRC heeft geïntroduceerd? Hoe kijk jij op basis van deze ervaringen naar de toekomst van betaalde digitale media bij NRC?

"We hebben ruim 270.000 betaalde abonnementen op NRC Handelsblad en next samen. Daarvan is ruim tien procent zuivere digitale abonnementen (dus mensen die geen papier meer krijgen maar onze replica lezen op tabletcomputers). Die groep digitale lezers groeit snel en daar ben ik dus enthousiast over.

Maar vergeet niet dat we intussen ook andere digitale initiatieven nemen. De meest opvallende, en de hele internationale krantenwereld kijkt daarvoor naar ons, is de ontwikkeling van de Reader. Die kan je nu ook op je iPhone lezen. Het is een app die je toelaat om voor 5 euro per maand elke dag de beste acht stukken uit NRC te lezen. Daarmee bereiken we dagelijks duizenden nieuwe lezers. We lanceren eind september ook een ‘Reader Opinie en Debat’ die dan weer toelaat om voor 5 euro alle opiniestukken en columns uit NRC te lezen.

En omdat de tijd niet stilstaat: nog voor het eind van het jaar zal het mogelijk zijn om ook artikelen per stuk te kopen op de site.

De toekomst zit dus in bundelen en ontbundelen. Sommige lezers willen de hele NRC-bundel blijven kopen. Anderen een klein pakketje (bv. enkel de stukken over economie), en nog anderen één artikel (dat ene interview met de minister-president). Die drie groepen moeten bij ons de beste journalistieke inhoud vinden."

Onlangs liet Cees van Steijn, interim-CEO bij Telegraaf Media Groep, in het Financieele Dagblad weten dat hij voorziet dat er op de Nederlandse dagbladenmarkt op termijn slechts twee spelers overblijven, te weten TMG en Persgroep. Zou jij een reactie willen geven op zijn uitspraak?

"Het is koffiedik kijken. We gaan zeker naar een uitdunning. Indien ik Cees van Steijn was zou ik er helemaal niet zo zeker van zijn dat TMG recht blijft. Dan moet ook daar veel veranderen. Overigens is het zoals in het dierenrijk. Lang niet de grootste blijft overleven. Ik stel vast dat NRC een kleine speler is. Maar net daardoor zeer innovatief is en snel beweegt. We hebben geen drukpersen, geen distributiebedrijf, geen grote overhead… We hebben een slimme redactie en een bijzonder gedreven advertentieploeg die er samen heel hard voor gaan en in een moeilijke markt ook dit jaar weer succes boeken. Want zowel op de lezersmarkt als op onze jaarrekening zullen mooie cijfers staan.  Dat heeft veel te maken met de ultrakorte beslissingslijnen."

NRC Handelsblad heeft onlangs een restyling ondergaan. Wat zijn de belangrijkste veranderingen voor de lezer?

"De restyling is eigenlijk de tweede stap in een proces dat begon in maart 2011. Toen gingen we van de statige maar ook wat versleten broadsheet naar de veel dynamischer tabloid. Nu heb ik gevraagd aan onze Duitse art director Christine Schille (ex Financial Times) om die tabloid een eigentijds gezicht te geven. De krant moet uitstralen wat we willen zijn: weloverwogen, genuanceerd, grondig maar ook een man (of vrouw) van de wereld. Het is als een pak van Armani dat kwaliteit en stijl combineert.

In de vorm wilde ik ook elke dag de drie sterke punten van onze krant tonen. Elke dag, van maandag tot vrijdag, drie katernen: één katern nieuws (binnen- en buitenland) en opinie; één katern economie; en één katern cultuur. Dat is de driepikkel waarop de krant elke dag steunt. In het weekend wordt dat: nieuws, economie, opinie, wetenschap en lux. Dat laatste omdat het leven ook mooi is…"

Er komt een aparte weekendeditie voor nrc.next. Waarom?

"De meerderheid van de nextlezers neemt er nu op zaterdag NRC Weekend bij. Maar bij een groep van blijft de nadrukkelijke vraag om ook op zaterdag dat next gevoel te hebben: meer weten in minder tijd én een plek voor dwarse eigenzinnige journalistiek. We geloven steeds meer dat het weekend het moment bij uitstek is om even offline te zijn. Om de luxe van lezen te herontdekken. Dat doen we vanaf midden oktober dus ook met next op zaterdag."

NRC Handelsblad krijgt in september een aparte Amsterdam-editie. Natuurlijk interessant voor de abonnee in de regio Amsterdam. Maar ook voor adverteerders. Wat is het profiel van de NRC lezer in regio Amsterdam?

"Dit is inderdaad een boeiende pilot. Elke vrijdag een extra bijlage over Amsterdam die verspreid wordt bij de 37.000 kranten in Amsterdam en ruime omgeving.  Daarmee bereiken we dus 100.000 hoogopgeleide, relatief welgestelde en vooral erg actieve lezers in en om de hoofdstad. Ik vind het een opwindend project dat we hopelijk straks ook kunnen uitrollen in Rotterdam, Den Haag en Utrecht."

www.nrc.nl

 

Posted on September 9, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top