Paul Carpentier: Advertentiemarkt 2015, kwaliteit en geloofwaardigheid

Paul Carpentier: Advertentiemarkt 2015, kwaliteit en geloofwaardigheid

Ik zie in 2015 een positief jaar. En ondanks dat nog steeds veel bedrijven in een uitdagende positie zitten en moeten bijkomen, voorzie ik in de breedte een lichte groei.

Geen nieuws dat de doelgroep steeds gevarieerder media consumeert, print in een lastige hoek zit en digital blijft groeien. Toch, binnen de advertentiemarkt zie je nog altijd een na-ijl -effect als het gaat om waar de media bestedingen op ingezet worden vs. waar de tijd aan besteed wordt. Ik verwacht daarom nog steeds veel traditionele plannen en patronen te zien en geen aardverschuiving.

In tijden als deze, waar de meeste bedrijven een tik hebben te verwerken, is veel voorzichtigheid. Dat wil zeggen niet teveel risico, niet teveel nieuwe onzekere initiatieven, vasthouden aan wat werkt, althans werkte. De budgetten laten dit simpelweg niet toe.

Wel zal men nog kritischer zijn, net als de consument. Er zal meer dan ooit gezocht en onderzocht worden; “We deden dit wel altijd zo, maar is dat nog wel de juiste manier?” Alles gaat onder de loep.

Men zal verfijnder te werk gaan, het zal verder gaan dan verkoop doelstellingen alleen.

Voor de langere termijn gaan kwaliteit, zekerheid en geloofwaardigheid het winnen van prijs alleen. Aanbieders die staan voor kwaliteit en durven in te zetten op lange termijn samenwerkingen en bewezen contacten kunnen bieden (evt. via media) waar de doelgroep zich begeeft, zitten goed. Respons moet terug te herleiden zijn, men zal moeten openstaan voor alternatieve verkoopmodellen en bv. durven af te rekenen na bewezen succes. En het goede nieuws is, dat men bereid is te betalen voor deze vangnetten, de verzekering.

Er zal in de keuze dus niet alleen gekeken worden naar ‘ik betaal en u levert de contacten’. Ook gaat men zich meer en meer afvragen wat de partnerkeuze betekent voor hun imago, hun CRM, eventuele kostenbesparingen brengt en of de partner (maatschappelijk) verantwoord werkt, etc. Kortom, op zoek naar toegevoegde waarde in de breedste zin.

Binnen The Walt Disney Company werken wij al jaren op deze manier. De optimalisatie van onze earned, owned & bought media zit in onze genen. Het vinden van de juiste partners gebeurt heel bewust. Wij geloven dat de juiste chemie tussen twee partijen een samenwerking rijker maakt en de activiteiten naar en hoger plan trekt. Dat heeft niet altijd te maken met wie het meeste geld kan uitgeven. Sterker nog, als de samenwerking op een andere manier grote waarde heeft en partijen kunnen hun huidige activiteiten aan elkaar aanbieden, dan ben je complementair en gaan wij graag om de tafel. Of dit nu marketingcampagnes zijn waarin je samen optrekt, je elkaars databases uitwisselt of je door de merken te koppelen aan imago werkt; samen kan je sterker en succesvoller zijn, activiteiten impactvoller presenteren en vaak ook nog kosten besparen.

Met het Disney portfolio aan mogelijkheden bieden wij een zeer gevarieerd en kwalitatief pakket aan onze partners en zijn wij daar, waar de consument zich begeeft; van al onze analoge en digitale tv kanalen en overige media, onze apps, dvd’s, games en overige producten, tot onze events en filmreleases vanuit onze diverse labels zoals Disney, Marvel, Lucasfilm (Star Wars) en Disney-Pixar. Wereldwijd heeft Disney in 2014 het meest succesvolle jaar sinds haar bestaan gehad. En kijkend naar de geweldige partnerships en naar al het moois wat gepland staat, wordt wat ons betreft 2015 weer een prachtig jaar!

Paul Carpentier is director Disneymedia+

www.disneymediaplus.nl

Posted on January 26, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top