Ontwikkelingen in ‘Glossywood’

Glossies

Ontwikkelingen in ‘Glossywood’

 

Even leek het glossy bladensegment zich in wat rustiger vaarwater te bevinden. Na de stoelendans van hoofdredacteuren vorig jaar – waarbij Cecile Narinx de overstap maakte van ELLE (Hearst) naar de nieuwe titel Harper’s BAZAAR (Hearst) en Hilmar Mulder switchte van Grazia (Sanoma) naar ELLE (Hearst) – en de grote reorganisatie bij Sanoma – waarin geprobeerd werd de glossy titels (Grazia, Marie Claire, Nouveau en Beau Monde) te verkopen, maar de uitgeverij vorig jaar oktober bekend maakte de titels toch te houden – leek de rust in ‘Glossywood’ eind vorig jaar enigszins weergekeerd.

 

Het stof is echter nog niet gaan liggen of Sanoma kondigt alweer een herstructurering van hun glossy-portfolio aan. De performance van de glossy-titels van de uitgeverij blijft achter bij de ontwikkeling van de vrouwenmerken binnen Sanoma. De uitgever wil daarom dat de glossy’s meer gaan samenwerken met de vrouwentitels. In de praktijk betekent dit dat Marie Claire, Beau Monde en Happy In Shape samen één redactie gaan vormen, aangestuurd door Marie Claire’s hoofdredacteur Claudia Straatmans. De focus gaat daarnaast meer op entertainment liggen en er moet daarom meer samengewerkt worden met Veronica Magazine en Shownieuws. Nouveau sluit  volgens Sanoma naadloos aan op het vrouwenportfolio en verhuist naar Hoofddorp.

 

Van Grazia geeft Sanoma aan dat deze licentietitel het minst goed past bij de vrouwenmerken en dat uit strategische overweging is besloten om de titel te verkopen.

Een andere, zeer recente ontwikkeling die heel wat stof heeft doen opwaaien: Franska Stuy heeft na 17 jaar Libelle te hebben geleid, vrij plotseling laten weten afscheid te nemen als algemeen hoofdredacteur van Libelle. Ze zal per 1 oktober worden opgevolgd door…. Hilmar Mulder die dus nog pas kort bij ELLE werkzaam was. En zo keert ze na een afwezigheid van iets meer dan een jaar  terug bij Sanoma. Inmiddels is ook bekend wie Hilmar opvolgt. Edine Russel wordt de nieuwe hoofdredacteur van Elle Nederland. Ze is bijna 10 jaar hoofdredacteur geweest van de zusterbladen Elle Decoration en Elle Eten en blijft nog wel Elle Decoration doen, maar draagt het hoofdredacteurschap van Elle Eten over.

Deze personele wijzigingen zijn naar onze mening een duidelijke indicatie van de onrust. Sanoma heeft met Libelle, Margriet, Viva en Flair een machtig bereiksblok in handen als het gaat om generieke vrouwentitels, maar in het glossy-segment worden ze zowel door G +J (Vogue, Jan en Glamour) als door Hearst (Elle, Harper’s BAZAAR en Cosmopolitan) overvleugeld. Onze verwachting is dat de samenwerking van de Sanoma-Glossy’s en de bredere vrouwentitels daarin geen verandering gaat brengen. Immers, de high end adverteerders die een belangrijke bron van inkomsten zijn voor de glossy’s zoeken high end titels en geen magazines die een soort compromisvorm zijn.
Wij verwachten dan ook dat Sanoma hun glossy-segment alsnog gaat afstoten, omdat ze geen geschikte titels hebben om een serieuze rol te spelen in dit speelveld en de verbreding die nu wordt gezocht daarin geen verandering gaat brengen.

Het mag duidelijk zijn: “There’s never a dull moment in ‘Glossywood”.

Posted on September 24, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top