Online buzz en sentiment tracking

Initiative biedt adverteerders nieuwe inzichten met PropheSee

Dat het virtuele en fysieke leven niet langer gescheiden zijn, maar tot één belevingswereld met elkaar verweven, is al langere tijd bekend. Waar deze versmelting in eerste instantie vooral zichtbaar was bij  jongere doelgroepen, weten we inmiddels dat nagenoeg iedereen in Nederland ermee te maken heeft. Het internet, smartphones en social media hebben mensen een nieuwe communicatierealiteit gegeven: extravert, sociaal en onmisbaar. Wat in het echte leven gebeurt of ervaren wordt, staat in een mum van tijd online, gedeeld met de hele wereld. En andersom: wat populair is op internet, wordt tastbaar in het echte leven.

Schat aan informatie

Naast veel uitdagingen biedt deze nieuwe communicatierealiteit adverteerders de mogelijkheid tot het verkrijgen van nieuwe inzichten. Waar veel merken stoeien met de vraag wat ze aan moeten met social media en hoe ze hun merk en producten daar relevant kunnen maken, wordt de eenvoudigste en goedkoopste toepassing dikwijls over het hoofd gezien. Het internet en social media bieden adverteerders namelijk een schat aan informatie over hun eigen merk, marketinginspanningen, doelgroepen en doelgroepbehoeftes. In geen enkel panel, focusgroep of enquête geven mensen zo eerlijk en ongegeneerd hun mening over producten en merken als op het internet. En dus ook over uw producten, merken en concurrenten!

Online luistertool

Initiative brengt deze meningen en gesprekken over merken op het internet in kaart met PropheSee. Officieel heet dit online buzz en sentiment tracking; een mooie vakterm voor het aantonen van hoeveel er over een merk wordt gesproken  en wat het sentiment daarbij is. PropheSee is de speciaal voor dit doel ontwikkelde dienst die wij gebruiken om structureel te 'luisteren' naar wat er online over merken de ronde doet.

Dit ‘luisteren’ via PropheSee gaat verder dan alleen het kwantificeren en kwalificeren van merksentimenten. Vooraf bepalen we samen met onze klanten wat we willen weten en monitoren. Dat kan van alles zijn: van algemene activiteit en sentiment rond het merk tot propositiebekendheid, PR impact, reclame impact, servicesentiment en prijssentiment. Al 'luisterend' stuiten we ook op zaken waarvan men op internet vindt dat wij het als merk moeten weten, maar waarvan het merk zelf nog geen idee had. Mede hierom is het belangrijk duidelijk te bepalen wíe we willen monitoren. Wie zijn die fans of die notoire klagers? En ook niet onbelangrijk: hoe doen onze concurrenten het op deze criteria?

Input voor het grijpen

Door simpelweg te 'luisteren' krijgen we op een zeer eenvoudige en ook nog eens hele goedkope manier toegang tot waardevolle informatie die op internet en in social media voor het grijpen ligt. Misschien is het wel de meest waardevolle input die je als merk ooit zult krijgen! Met Prophesee biedt Initiative een dienst aan die meer dan 370.000 websites, blogs, fora, nieuws sites en social media netwerken als Hyves, Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn, Foursquare op continue basis afspeurt. Daarbij kunnen we voor klanten onbeperkte zoekopdrachten invoeren en gedetailleerd rapporteren op activiteit en sentiment, trending topics, top websites, top auteurs, zowel voor hun eigen merken als die van hun concurrenten. Belangrijk daarbij is dat we ook met terugwerkende kracht kunnen luisteren.

Voor klanten die nauw betrokken willen zijn en zelf 24/7 inzage wensen, bieden we bovendien de mogelijkheid van een ‘guest account’ aan.

Duzz, waar wacht u nog op?

Posted on April 17, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top