Omzet televisie reclame in eerste halfjaar 2012 472 miljoen euro

De netto bestedingen voor TV-reclame  voor spot en non spot zijn in het eerste halfjaar van 2012 uitgekomen op € 472 miljoen. Ten opzichte van het eerste halfjaar 2011 laat de TV-reclame markt een lichte daling zien van 3,5%.

De spot omzet is in het eerste halfjaar van 2012 uitgekomen op € 415 miljoen, een lichte daling van 3,7% ten opzichte van 2011. De daling was in het tweede kwartaal sterker dan in het eerste kwartaal onder meer als gevolg van de vroege uitschakeling van het Nederlands Elftal.

Voor de eerste keer publiceert SPOT ook op halfjaar-basis de omzetten voor non spot. Dit is omzet gerealiseerd met onder andere billboarding, brand promotions, product placement en programma participatie. In de eerste helft van 2012 bedroeg deze omzet € 57 miljoen. Vorig jaar was dit in dezelfde periode nagenoeg gelijk met  € 58 miljoen.  

De TV-markt daalt in het eerste half jaar niet over de gehele linie. De branches Financiële Dienstverlening, Persoonlijke Verzorging, Telecom & ICT en Voeding- & Genotmiddelen laten een daling zien in hun besteding.  Daar tegenover staat dat de branches Retail, Automotive en Overheid & Educatie meer besteed hebben in het eerste half jaar. Dit blijkt uit de bruto mediaregistraties van Nielsen.

Michel van der Voort, directeur SPOT: “het krachtige medium TV heeft als één van de laatste media nu ook de hinder ondervonden van de economische recessie. Ook zijn veel campagnes die inhaakten op het EK voetbal in juni afgebroken, in veel gevallen om later in het jaar herplaatst te worden. Gegeven de economische onzekerheid ben ik dan ook voorzichtig optimistisch over de tweede helft van het jaar.”

SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders.

In SPOT participeren de volgende organisaties: Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland, FOX Channels Benelux, AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, BE VIACOM Benelux, Eurosport, Eredivisie Live en Sport1

 

www.spot.nl

Posted on September 1, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top