Omzet online advertising markt voorbij mijlpaal van een miljard euro

Ondanks de stagnerende economische groei en de afname van het consumentenvertrouwen, behaalde de Nederlandse online advertising markt in 2011 een omzet van meer dan een miljard euro. Dit is vergeleken met 2010 een toename van 12%. Door de huidige economische omstandigheden zijn de ondervraagde internetuitgevers echter minder positief over 2012. Zij verwachten dat de groei dit jaar zal afnemen tot 7,7%. Dit blijkt uit de Online Adspend Study 2011 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB, de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie.

 

Search domineert

Search is nog steeds dominant binnen de online advertising markt en vertegenwoordigt circa de helft van de totale omzet. Nederlandse uitgevers haalden hun omzet in 2011 met name uit display advertising (336 miljoen euro). Binnen deze vorm van advertising werd 61% van de omzet behaald door traditionele banners. Joris van Heukelom van IAB: “De totale display markt is afgelopen jaar opnieuw met dubbele cijfers gegroeid.  Dat is een prachtig resultaat. Als we kijken naar de potentie in de toekomst dan ligt deze met name in geautomatiseerde marktplaatsen voor generieke displayproducten, tailor made campagnes binnen premium omgevingen gericht op merkeffect en de tablet die een ongelofelijke potentie toont als advertentiemedium.”

 

Automated trading

De studie toont verder aan dat bij een groot deel (36%) van de omzet uit display advertising geen gebruik is gemaakt van een vooraf vastgestelde prijs per vertoning, maar van een prijsmechanisme op basis van vraag en aanbod, bijvoorbeeld via een ad exchange waar advertentieruimte wordt aangeboden en waar vervolgens op geboden kan worden. Deze uitkomst hangt nauw samen met de opkomst van ‘automated trading’, de geautomatiseerde in- en verkoop van online advertentieruimte. Met deze nieuwe technologieën zijn adverteerders in staat om nog beter een specifieke doelgroep te bereiken.

 

Mobiel adverteren

Uit de studie blijkt ook dat de markt voor adverteren op mobiele websites en binnen apps nog steeds erg klein is. Daarbij is opvallend dat er, hoewel het aantal smartphone gebruikers vele malen groter is dan het aantal tablet bezitters, relatief veel omzet gedraaid wordt met advertenties binnen apps voor tablets. “Dit heeft grotendeels te maken met de fysieke kenmerken die tablets beter geschikt maken voor advertenties dan smartphones. De groeipotentie van mobiel adverteren zit dan ook met name in advertenties voor tablets”, aldus Roel van Rijsewijk, director Online Business Innovation van Deloitte.

 

Over het onderzoek
Voor de Online Adspend Study 2011 zijn in opdracht van IAB40 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd, die samen 80% van het gemeten bereik (van STIR)  in Nederland vertegenwoordigen. De studie is uitgevoerd door Deloitte’s Online Business Innovation groep, die zich richt op de impact van digitale kanalen op het business model van bedrijven.

 

Het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) verbindt, inspireert en ontwikkelt de interactieve branche. Het IAB houdt zich primair bezig met de professionalisering en stimulering van deze sector. Secundair treedt IAB op als onafhankelijk kennisplatform en vraagbaak voor marketingprofessionals en vakpers. IAB Nederland heeft 172 leden en vertegenwoordigt exploitanten, reclamebureaus, adverteerders, mediabureaus, tv- en mediabedrijven en mobiele telefonieaanbieders.

 

www.iab.nl

www.deloitte.nl

www.onlineinnovation.nl

Posted on April 17, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top