Nieuwsmedia profiteren van opmars tablet en smartphone

Nieuwsmedia profiteren van de opmars van digitale devices. Het aantal gebruikers van tablets is in december 2011 gestegen tot ruim 1,7 miljoen Nederlanders, bijna een miljoen meer dan een half jaar eerder. Met daarnaast 5,4 miljoen smartphone-bezitters is er een enorm potentieel aan digitale nieuwsconsumenten ontstaan.

Eind juli 2010 is de iPad in Nederland geïntroduceerd. In augustus 2010 bezat 1% van de Nederlanders een iPad, in juni 2011 6% en in december 2011 is de penetratie opgelopen tot 14%. Dit percentage zal na december opnieuw stijgen, want 208.000 personen zijn van plan om in deze feestmaand een tablet cadeau te geven, en bijna 60.00 zijn van plan zichzelf een tablet cadeau te doen. Het merk van de tablet is in bijna zeven van de tien gevallen een iPad of een iPad2.

Tablets worden met name gebruikt voor, hoe kan het ook anders, internet, e-mail en spelletjes. Het gebruik van een tablet lijkt sterk op dat van een computer. De tablet wordt in de meeste gevallen dagelijks gebruikt. Vaak door meer dan één gebruiker, namelijk gemiddeld door 2,3 gebruikers. Gemiddeld zijn er op een tablet 22 apps gedownload; op iPads zijn gemiddeld 28 apps gedownload. Op niet-Apple apparaten worden veel minder apps gedownload, namelijk 22.

In de top 10 media-apps op tablet staan veel applicaties van nieuwsmedia, zoals die van De Telegraaf, de Volkskrant en van regionale dagbladen. Het profiel van degenen die apps gedownload hebben: hoogopgeleide personen, in de leeftijd van 35 t/m 49 jaar.

Gemiddeld telt een smartphone 15 apps. Maar op een IPhone staan gemiddeld wel 33 apps. 70% van de bezitters heeft één of meer media-apps. Smartphones worden met name gebruikt voor internet, e-mail en het maken en bekijken van foto’s/filmpjes. Het aantal gebruikers per smartphone ligt op 1,1. Het profiel van degenen die apps hebben gedownload: zowel hoog- als middenopgeleide personen, iets meer mannen dan vrouwen in de leeftijd van 18 t/m 34 jaar. 22% van hen leest het nieuws op zijn/haar smartphone.

Uit STIR data is bekend dat dagbladsites door één op de twee Nederlanders regelmatig bezocht worden. STIR is dé bron voor het bereik van internetsites.
Via welk platform leest men een of meer dagbladen? In december 2011 las:

 

  • 66% een of meer dagbladsites via hun website(s)
  • 38% via de digitale krant op computer/laptop/netbook, dus niet de website
  • 22% via een link of app op de smartphone/PDA
  • 9% via een app op de iPad of ander merk tablet

 

Digitale versie of papieren dagblad

Indices, gemiddelde = 100. Klik op de grafiek voor vergrote weergave

 

Lezers van uitsluitend digitale kranten zijn vooral te vinden in de leeftijdsklasse van 13-34 jaar. Ook opleiding speelt een rol: hoe hoger de gevolgde opleiding, des te meer lezers van zowel de digitale als de papieren krant.

 

Mediaprofiel van de dagbladlezer

Indices, gemiddelde = 100. Klik op de grafiek voor vergrote weergave

Zware internetters lezen zowel een papieren als een digitale krant.
Nederlanders die hooguit 4 uur per week internetten, lezen vaker dan gemiddeld een papieren krant.

 

De frequentie van het digitaal nieuws lezen is hoog

Klik op grafiek voor vergrote weergave

 

35% leest meerdere keren per week een of meer dagbladen op een tablet. Eén op de vijf Nederlanders leest bijna dagelijks een dagblad op een digitaal medium. 27% doet dit via een dagbladwebsite, 28% op de smartphone.
Dagbladapps zijn hot: inmiddels hebben 1,9 miljoen Nederlanders een dagbladapp geïnstalleerd.

 

Van alle nieuwskanalen wordt er het langst gelezen in de papieren krant: 172 minuten per week. Dat is bijna drie uur voor zes edities; anders gezegd bijna een half uur per editie.

Interessant om te zien is dat lezers circa één uur per week hun tijd doorbrengen met het lezen van een digitale versie van het dagblad, ongeacht of dit via de PC, smartphone of tablet is. Alle digitale kanalen liggen qua leesduur op één lijn, namelijk zo rond tien minuten per dag.

Apps nemen samen al zo’n 26% van de leestijd van dagbladen voor hun rekening, een percentage dat zal meegroeien met de opmars van de bewuste devices.

 

Klik op grafiek voor vergrote weergave

 

Welke dagbladsites worden het meest bezocht?

 

De Top 5 ziet er als volgt uit:

1. De Telegraaf
2. Een of meer regionale dagbladen
3. AD
4. De Volkskrant
5. NRC

 

De Telegraaf, de regionale dagbladen en het AD worden relatief vaak op de smartphone gelezen.
 

Conclusies nieuwsmedia op digitale devices

  • Digitale devices zijn in opmars: In december 2011 zijn er 1,7 miljoen Nederlanders met de beschikking over een tablet; 5,4 miljoen Nederlanders bezitten een smartphone. Nieuwsmedia profiteren daarvan: Er is een enorm groot potentieel aan digitale nieuwsconsumenten ontstaan.
  • Tablets: In de top 10 media-apps op tablet staan veel applicaties van nieuwsmedia, zoals die van De Telegraaf, de Volkskrant en van regionale dagbladen. Het profiel van degenen die apps gedownload hebben: hoog opgeleid, in de leeftijd van 35 t/m 49 jaar.
  • Smartphones: 70% van de bezitters heeft één of meer media-apps. 22% leest een dagblad op zijn/haar smartphone. Percentage lezers van digitale dagbladen naar platform in dec. 2011: 66% een of meer dagbladsites via hun website(s) 38% via de digitale krant op computer/laptop/netbook, dus niet de website 22% via een link of app op de smartphone/PDA 9% via een app op de iPad of ander merk tablet
  • Dagbladapps zijn hot: inmiddels hebben 1,9 miljoen Nederlanders een dagbladapp geïnstalleerd.
  • Hoge frequentie van lezen digitale dagbladen: 35% leest meerdere keren per week een of meer dagbladen op een tablet. Eén op de vijf lezers leest bijna dagelijks via een digitaal kanaal. 27% doet dit via een dagbladwebsite, 28% op de smartphone.
  • Leesduur: Van alle nieuwsmerken wordt er het langst gelezen in de papieren krant: 172 minuten per week. Circa één uur per week besteedt men aan het lezen van een digitale versie van de krant, ongeacht of via de PC, smartphone of tablet is. Alle digitale kanalen liggen qua leesduur op één lijn, namelijk zo rond tien minuten per dag.

 

www.cebuco.nl

 

Bron: Intomart GfK/ december 2011

Posted on February 21, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top