Nederlandse Spoorwegen: Blijf in de trein!

Zodra aan het eind van de studieperiode de studiefinanciering stopt, vervallen ook de reisrechten van de studenten OV-kaart. Gelukkig biedt de NS hiervoor een mooi alternatief, maar hoe zorg je dat al die studenten weten dat ze deze mogelijkheid hebben? De NS beschikken namelijk niet over hun NAW-gegevens. Dan moet je dus naar een  plek waar studenten van nature actief zijn. Wat is die plek? Jawel: Facebook!

Initiative en social mediapartner Spring Creek adviseerden NS om spelenderwijs aan de doelgroep te laten zien dat het toch knap vervelend is wanneer je niet meer mee mag in de trein. Het spelletje “Blijf in de trein!” was geboren: een Facebook applicatie die een trein laat zien met een beperkt aantal zitplekken. De bedoeling van het spel was om zo lang mogelijk in de trein te blijven. Zit de trein vol? Dan worden de minst actieve leden uit de trein gezet. Uiteraard kunnen ze hierna weer opnieuw instappen en hun plek zo lang mogelijk veilig stellen door met meer vrienden in de trein te zitten en de actie te delen. Onderwijl werden de studenten bereikt met de eigenlijke boodschap: bestel een abonnement met een mooie korting.

Wat was er te winnen als je in de trein zat aan het eind van de rit? Een mooie reis naar Londen voor de winnaar en 3 vrienden! De applicatie is volledig vormgegeven door Spring Creek.

De resultaten waren boven verwachting. De fictieve trein reed nog geen uur of zat al helemaal vol. Door middel van Facebook page post ads, getarget op de doelgroep, werden zoveel mogelijk bezoekers naar de app gestuurd. In zijn totaliteit waren er 3 rondes en werden er meer dan 400 prijzen uitgedeeld, waarvan er één uiteindelijk de hoofdprijs zou winnen. Bij afloop van de actie bleek dat er meer dan 10.000 mensen minstens één keer plaats namen in de trein. Sommige mensen stapten zelfs meer dan 100 keer opnieuw in!

Primaire doelstelling van deze activatie was het genereren van bekendheid voor het product, maar het is natuurlijk fantastisch als het een direct effect heeft op aankopen. En dat is precies wat er gebeurde!   

Kortom: een succesvolle, maar vooral hele sympathieke actie die er aan heeft bijgedragen dat ex-studenten de trein blijven gebruiken!

 

Posted on October 17, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top