Met je eigen tomaten in de ketchup

Met je eigen tomaten in de ketchup

 

Een mooie case uit ons internationale netwerk! Uit Chili om precies te zijn. Hellmann’s Ketchup zag zichzelf voor de uitdaging dat ketchup vaak wordt geassocieerd met ongezond eten en daar onder te lijden heeft. Doelstelling was dus die perceptie te veranderen.

Er zijn veel food-merken die pronken met termen als ‘organisch’, ‘biologisch’ en ‘lokaal verbouwd’. Die claims kloppen lang niet altijd; denk maar eens aan wat programma’s als De Keuringsdienst van Waarde blootleggen. Daardoor worden consumenten steeds kritischer als ze dit soort termen op verpakkingen zien en in reclame voorbij zien komen.

Vandaar dat Hellmann niet koos voor story telling maar voor story doing. Ze nodigden klanten uit zelf te helpen de tomaten te verbouwen: rood, sappig en lekker. Dat is toch de beste manier om mensen ervan te overtuigen dat er eerlijke ingrediënten worden gebruikt?

Voor de eerste keer opende Hellmann de poorten van hun boerderijen. Er werden camera’s geplaatst op de belangrijkste plekken; op het veld, maar ook op de rand van de hoed van de boer. Deze camera’s zorgen voor een live stream van het productieproces die via een site was te volgen. Op die manier konden mensen interactie aangaan met de boeren in het veld; vragen stellen en  suggesties doen over wat de boer zou moeten doen. Ze konden zelfs tomaten adopteren! Op die manier werden ze echt onderdeel van het productieproces.

 

Mensen uit 110 landen hielpen zo mee de tomaten te verbouwen. In 10 dagen bereikte het initiatief 90 miljoen mensen. En dat had resultaat: het imago van Hellmann’s t.a.v. ‘natuurlijke ingrediënten’ steeg met 47% en merkoverweging steeg zelfs met 78%.

Een prachtig voorbeeld van hoe je transparantie letterlijk kunt invullen door je deuren te openen voor je klanten.

Posted on June 17, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top