Mediabrands hackt!

Mediabrands Marketing Sciences, de onderzoeksafdeling van Initiative, BPN en UM, nam op 9 november deel aan ‘Hack de Overheid’. Dit netwerk van experts is opgericht in 2008 en heeft als doel openbare overheidsinformatie meer te delen met het publiek. Met deze open data kunnen waardevolle online-toepassingen ontwikkeld worden voor zowel samenleving als bedrijfsleven.

Om dit te stimuleren worden regelmatig zogenaamde Hackathons georganiseerd waarop zo’n 150 programmeurs, ambtenaren, designers en studenten samen online-toepassingen ontwikkelen. Doel is binnen een dag van idee naar realisatie te komen. Hackathons bieden een plek waar men kan experimenteren, vaardigheden kan leren en nieuwe contacten kan leggen. Inmiddels zijn hier al meer  dan 100 apps uit voortgekomen.

Tijdens de hackathon op 9 november jl. werden data van de Publieke Omroep ter beschikking gesteld. Denk hierbij aan videocontent, ondertiteling (álle programma’s worden ondertiteld t.b.v. doven en slechthorenden), STER spots, radio-audiomateriaal en websitedata. Het team van Marketing Sciences nam tijdens de Hackathon deel aan team Tegenlicht.

Uitgangspunt voor het team was dat de ‘online sporen’ die mensen op internet achterlaten geld waard zijn; voor profieldata wordt door allerlei partijen geld betaald, maar de consument zelf ziet daar niets van terug. Spelers als Google, Apple en Facebook innen het meeste van dit geld. Wat als iedereen hier van zou meeprofiteren? Over hoeveel geld hebben wij het dan?

Mervyn Brookson en Chris Evers van Mediabrands Marketing Sciencesontwikkelden een model om de waarde van publieke profielen van Facebook, LinkedIn, Twitter, Google en andere platformen te berekenen. Tijdens de Hackathon heeft het team samen met drie programmeurs een app ontwikkeld waarmee je je profieldata zelf kunt ophalen van verschillende platformen en sites. Hiermee kun je inzicht krijgen in wát is opgeslagen en ook de waarde daarvan berekenen. Deze profielen worden in de toekomst alleen maar rijker nu ook on demand videodiensten zoals Netflix profielen opbouwen op basis van wat mensen aan films en series bekijken. De likes van Facebook kunnen dan verder verrijkt worden tot profielen, waarmee wij voor onze adverteerders steeds betere voorspellingen kunnen doen. De app doopten wij: “mijngoudmijn”. De Alpha versie kun je op www.hackathon.pizzahawaii.nl zelf uitproberen.

Naast deze app werden er nog meer dan 20 apps ontwikkeld! Een aantal vermelden we hieronder:

Super Spreekbeurt Machine: door team Beeld en Geluid. Doorzoek op basis van Willem Wever verschillende bronnen waaronder T888 (KRO) en het metadata Archief van Beeld en Geluid.

1escherm: maakt het Radio Archief toegankelijk door metadata uit Radiobox te verrijken met linked open data uit bijvoorbeeld Wikipedia. Hierdoor worden personen, begrippen, plaatsen en organisaties geïdentificeerd en kan van hieruit verder gezocht worden.

NPO Alert: mobile app waarbij je je kunt abonneren op trefwoorden (zoals : ‘NSA’, of ‘Rutte’). Als hierover een nieuw videofragment van de publieke omroep beschikbaar komt, krijg je een push-notificatie en kun je direct zien wat er speelt. www.npo-alert.nl

 Yvon lacht. Op basis van een zoekopdracht wordt op basis van de ondertiteling voor doven en slechthorenden relevante videofragmenten opgehaald en achter elkaar gemonteerd. Hierdoor ontstaat een compilatievideo rond een bepaald steekwoord. Bekijk hier de resultaten van Yvon lacht en Poetin.

NPOlitiek: is een iPad app waarmee je nieuws kunt lezen aan de hand van je keuze voor politici, partij of thema. Deze onderdelen kun je ‘volgen’, zodat ze vervolgens voortaan in je eigen stream met nieuws terechtkomen.

Benjijslimmerdangoogle: deze web-app legt vragen uit de Nationale NieuwsQuiz van de NCRV voor aan de gebruiker en aan Google. Kun jij Google verslaan?!

Zoveel kost dit: door team Pownews. Wat kost een programma nou? Op basis van jaarverslagen is dit ook inzichtelijk gemaakt en te zien op een alternatief Uitzending Gemist platform.

Join the Beat: door team Endemol. Een web-app waarmee je audio kunt mixen voor het televisie programma ‘Join the Beat‘.

Spotdespot: hiermee moet je raden welk merk achter de reclame zit. Probeer in 30 seconden zoveel mogelijk reclames te herkennen. Winnaars krijgen een jaar lang een exclusief abonnement op ster24.nl.

Posted on December 2, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top