Media-exploitanten kijken vooruit naar adverteerdersjaar 2013

Het jaar 2013 gloort aan de horizon. Media-exploitanten zijn volop in beweging en maken plannen voor een nieuw adverteerdersjaar.

Initiative sprak vertegenwoordigers van alle mediatypen en liet ze aan het woord over het nieuwe adverteerdersjaar.

 

Ton RozestratenCCO RTL Nederland: "TV verbindt, brengt mensen bij elkaar en geeft je kippenvel. En TV vindt zichzelf telkens weer opnieuw uit. Het is een medium dat heeft bewezen over een enorme veerkracht te beschikken. Daarom ben ik positief gestemd over 2013. Wel zien we dat digital en TV steeds meer met elkaar versmelten. En hoe programma gemist door nieuwe technologische ontwikkelingen steeds toegankelijker wordt, second en third screen gebruik aan het exploderen is en ook het doorspoelen van reclameblokken toeneemt.
 
Deze trends zijn niet te stoppen. Er tegen vechten heeft geen zin, we moeten het in ons voordeel gebruiken. Met name de synergie met digital zal TV nieuwe groeimogelijkheden geven. RTL bundelt in 2013 daarom ook zijn media en entertainment aanbod in de vorm van mediacontracten. Totaal commitment van adverteerders wordt hiermee beloond. Dit past in de ontwikkeling van RTL als multimediale speler en in de huidige tijdsgeest waar we met adverteerders steeds meer praten over het realiseren van communicatiedoelstellingen. Dus blijven wij ons aanbod in TV en on-line nog meer op elkaar afstemmen zodat we de juiste synergie kunnen realiseren."

 

Eric Blok – CEO G+J Uitgevers: "Wij zien tijdschriften nog steeds als een belangrijk onderdeel van de mediamix, vanwege de unieke en intensieve belevingservaring van ons medium. Het zijn vooral de sterke tijdschriftenmerken die zowel lezers als adverteerders een veilige en vertrouwde omgeving bieden – juist in tijden van economische onzekerheid.

Onze portfolio is daarom uitstekend voorbereid op 2013. Kijk bijvoordeeld ook naar de succesvolle lancering van Vogue of het enorme bereik van een titel als Quest. En om nog beter op de wensen en behoeften van lezers en adverteerders in te spelen hebben wij onze nieuwe tak "media solutions" in het leven geroepen. Hiermee helpen wij adverteerders hun communicatiebehoeften nog breder naar print te kunnen vertalen. De shift naar besteding op digitaal vlak is voor vele klanten niet tevredenstellend. Daar ligt juist onze kracht."

 

Guy Grimmelt – Marketing & Business Development Director CBS Outdoor: "2013 zal voor alle media uitdagend zijn, maar we verwachten toch een kleine stijging van de totale OOH uitgaven, omdat Buitenreclame een sterk onderzoek heeft waarmee we ook daadwerkelijk het bereik en de contacten kunnen aantonen. Ik verwacht dat adverteerders nog kritischer kijken naar dit soort aspecten, maar ook de kwaliteit van de operatie, de omgeving waar hun boodschap wordt getoond en de impact van een uiting zullen nadrukkelijker aandacht krijgen.

Het verschil gaan we met CBS Outdoor met name maken door meer service te bieden op de gebieden creatie, insights en interactie. We zullen meer en beter inzicht geven in welke omgeving het beste past bij een campagne, we zullen nadrukkelijk focussen op een sterkere creatie, opdat campagnes ook impactvoller worden en extra mogelijkheden bieden, waardoor adverteerders meer interactie met hun doelgroep krijgen zoals augmented reality, digital stores en andere vernieuwingen.

Daarnaast zetten we in op segmentatie aangezien adverteerders daar steeds meer behoefte aan hebben door de enorme fragmentatie van het medialandschap. Daarom hebben we onze assets dit jaar verder geoptimaliseerd op basis van doelgroepen en gedrag en kunnen we speciale exclusieve pakketten aanbieden die een hoog bereik hebben, een sterke contactfrequentie en getarged worden op doelgroepen zoals jonge gezinnen, randstad, jongeren, studenten, young professionals, hogere inkomens, B2B en ga zo maar door. 2013 wordt een uitdagend jaar met veel kansen om het verschil te maken!"

 

Marc StubbéCCO Sanoma Media: "Begrijpen voordat je begrepen wil worden is één van de effectieve eigenschappen die Stephen Covey in zijn boek beschrijft.  Adverteerders willen zeker in deze tijden begrip voor hun business model, hun marketing, communicatie- en verkoopuitdagingen waarvan er velen scherper dan ooit zijn. De kans is vrij klein dat de adverteerder het als begrip ervaart als wij hen in een brainstorm een full colour advertentie in de Beau Monde aanbieden – met korting!

Daarom zijn wij blij dat wij uit een heel breed palet aan middelen, oplossingen voor adverteerders kunnen aanbieden. Sanoma heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de breedte van verschillende medium types, 70 magazines, 5 publieksevenementen, 100+ websites, 70 apps, 3 TV zenders, Video On Demand. Cross media is nog geen oplossing dus we werken hard om die slag te maken met onze afdelingen, waaronder business development, marketing partnerships en performance partnerships. We gaan verder dan WC-eend die WC eend adviseert.

We moeten, soms ook omdat we een direct belang hebben in die resultaten. Oplossingen vergen ook van ons dat we andere media inzetten als dat voor een adverteerder tot de beste resultaten leidt. Dat gebeurt niet massaal omdat we veel in eigen huis hebben, maar de cultuur verandering is in volle gang. De klant staat centraal en cross media is een goede tussenstap, geen doel op zich. De gewenste oplossing bij de klant is het eindstation waarvan de grenzen constant worden verlegd."

 

Jeroen Verkroost – Country Manager Microsoft Advertising: "2013 wordt het jaar waarin de bestedingen op internet zo’n 10 procent zullen stijgen, maar tegelijkertijd de prijzen voor bereik via bannering verder uitgehold zullen worden. Daar zorgen de beperkingen rond cookies, de steeds verder groeiende bannerplas en RTB optimaliseringen wel voor. De groei zal naast search komen uit online video en uit creatief gebruik van nieuwe online omgevingen en devices.

Microsoft speelt daarop in en biedt adverteerders kansen om hun doelgroep te vinden op TV via Xbox, op computers via Windows 8 en MSN apps en op telefoons via Skype. Al deze vernieuwde producten zullen in 2013 kritische massa krijgen waarmee een miljoenenpubliek bereikt kan worden op nieuwe, originele manieren. Wij gaan samen met onze adverteerders innovatieve cases neerzetten met als uitgangspunt werkelijke toegevoegde waarde voor en engagement met het publiek."

 

Martijn Standaart – Commercieel Directeur NRC Media: "Het medium dagbladen staat de laatste jaren onder druk zowel qua advertenties als bij de lezersmarkt, dat is een feit. Toch vind ik dat gek, met een medium (papieren krant) dat dagelijks 8,6 miljoen unieke mensen bereikt. Tel je daarbij het bereik van PC, tablet en smartphone op dan stijgt dit naar ongeveer 12 miljoen. Vandaar dat wij vanuit NRC Media al een paar jaar praten over het merk NRC in plaats van alleen een dagblad.

Wij hebben veel meer dan een dagblad, een zeer sterk merk, met een zeer kwalitatieve doelgroep die wij via diverse kanalen kunnen bereiken, print, online, ipad, events. Wij kunnen voor de adverteerder interactie verzorgen met onze kwalitatieve doelgroep. In 2013 bouwen we verder aan onze relatie met de adverteerder maar ook zeker met de mediaburo's, zo zijn we gestart met NRC Media Embassy, een netwerk waarin onze partners, specialisten in hun vakgebied, kennis delen met onze relaties op het gebied van social media, web tv, search, creatie etc…

Dit is één van de vele projecten die we in 2013 verder gaan uitrollen maar het belangrijkste dat wij voor onze adverteerder kunnen doen is hen servicen op hun doelstelling, traffic naar online, fysieke winkeltraffic, events etc.. En dat alles vanuit ons merk. NRC Media positioneert zich niet als traditionele uitgever maar als kennispartner, we adviseren adverteerders en mediabureau, indien gewenst, met onze specifieke doelgroepkennis hoe ze via verschillende kanalen zo optimaal mogelijk de NRC doelgroep kunnen bereiken en beraken."

 

Peter Mulder – Commercieel Directeur 538Groep: "Radio staat net als TV in Nederland als een huis! De beluistering is al jaren stabiel ondanks dat er steeds meer afleiding is voor de Nederlander. Luisteraars waarderen het actuele en interactieve factor van het medium hoog en meer dan 90 procent van de Nederlanders luistert daarom wekelijks naar haar gewenste stuk entertainment op de radio. In de meeste award winning-reclame campagnes vormt radio een elementair onderdeel in de media-mix. Zo bleek ook dit jaar weer uit de verkiezingen van de SAN Accenten. Kortom, radio is here to stay!

Steeds meer radio-exploitanten benutten de technologische mogelijkheden en middelen om het audio signaal naar de luisteraar te krijgen. Zij breiden dit audio component uit met video en andere relevante content en betrekken de luisteraars bij de programma’s’ met sociale netwerken. Radio is daarmee interactiever dan ooit. Van zenden zijn we naar interactie gegaan.

Vanuit de 538Groep volgen wij dit pad al geruime tijd.  We weten daarmee onze totale “fanbase” te betrekken en vervolgens te mobiliseren naar de winkelvloer, de autodealer of een volle Ziggodome. De boodschap komt aan!

In 2013 zetten wij naast onze bestaande activiteiten onze ambities op het digitale vlak voort. Als eerste radiostation hebben wij daarom onze digitale beleid geborgd met een nieuwe collega op de functie Directeur 538 Digital. Dat geeft aan hoe serieus we dit nemen en dat we hier veel kansen willen gaan benutten. Voor advertising inkomsten geldt dat radio in de tweede helft van 2012 hard wordt geraakt. Wij zijn blij dat we met het uitbreiden van onze activiteiten met 538Concepts en Events & Entertainment in de afgelopen 2 jaar steeds meer andere vormen van samenwerkingen weten in de vullen met onze businesspartners. Innovatie, creativiteit en betrokkenheid staat in deze relaties voor ons centraal.

Het komende jaar zullen wij blijven doorbouwen aan het intensiveren van onze klantenrelaties. We kunnen verder alleen maar hopen dat de economische ontwikkelingen in 2013 en 2014 het voor de ondernemers mogelijk blijft houden om te blijven investeren op radio en gebruik te maken van dit relatief goedkope medium als traffic generator en merkenbouwer."

Posted on November 23, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top