Marc Stubbé: In 2016 zal mobiel het grootste mediumtype zijn in de UK

Mobiel houdt ons allemaal bezig als consument. Wat is eigenlijk mobiel? We onderscheiden mobiel in smartphone en tablet, wat al twee verschillende platformen op zichzelf zijn. De term smart phone is eigenlijk ook niet meer op zijn plaats. Mijn kinderen telefoneren nauwelijks met hun smartphone maar zijn tegelijkertijd onafscheidelijk van hun personal device.

De ontwikkelingen gaan snel.  Voor bespiegelingen over digitale media en voorspellingen over hen is het nuttig om naar voorbeeld landen als Groot Britannië en de Verenigde Staten te kijken. Hun ontwikkelingen lopen op digitale media gebied iets voor op die van ons in Nederland.

Altijd een aanrader zijn dan de beschouwingen van de Amerikaanse Mary Meeker.

Cijfers van 2009-2013 uit de VS laten zien dat mobiel de enige groeier is qua mediaconsumptie tijd. Samen met Online is mobiel inmiddels groter dan TV.

Uit Groot Brittannië, een land met drie keer zoveel smartphones als Nederland maar 8 keer zoveel mobile ad revenue, komen de volgende voorspellingen:

 

      

 

        

 

Conclusies:

·         Grote groei voor mobiel

·         Toenemend bestedingsaandeel voor mobiel

·         In 2014 is mobiel al groter als advertentiemedium dan de kranten

·         In 2016 zal mobiel het grootste mediumtype zijn

 

Deze cijfers liegen er niet om. Zoals bij alle media volgen de advertentiegelden met een bepaalde vertraging de geconsumeerde mediatijd per medium. Alle systemen bij adverteerders en bureaus lopen meestal nog een tijdje door voordat de werkelijke media consumptiecijfers van invloed zullen zijn op het inkoopgedrag. Verder hebben we de neiging nieuwe media te bekijken vanuit de achteruitkijkspiegel. We beoordelen ze op parameters en inzichten van oude media. We hebben altijd even tijd nodig om te wennen aan de specifieke kenmerken van de nieuwe mogelijkheden. Toen James Bell gevraagd werd wat we met zijn uitvinding de telefoon konden doen, antwoordde die: je kunt dan iemand waarschuwen dat er een telegram aankomt.

Mobiel is voor Sanoma heel belangrijk, we bereiken digitaal inmiddels meer mensen in Nederland mobiel dan met de desktop. In sommige nieuwe uitgeef concepten stellen we mobiel dominant centraal. Maar ook bij een 15 jaar oude speler als nu.nl, is mobiel bereik dominant.  De app van nu.nl is de meest gedownloade nieuws app van Nederland. We bereiken bijvoorbeeld  al 4,2 miljoen Nederlanders met een nieuws alert.  De app kent beperkingen en extra mogelijkheden om te adverteren. We zijn met een speciale task force onder leiding van Victor Beerthuis bezig om alle drempels die er zijn om mobiel te adverteren, weg te halen. We hebben veel kennissessies met bureaus en adverteerders. Als we merken dat een campagne slecht loopt omdat de mobiele landingspagina van een adverteerder niet of niet goed werkt dan bieden we aan die voor hen te maken.  Dat is nu nog nodig maar zal afnemen. Inmiddels hebben we ook onze programmatic trading systeem Adapt geschikt gemaakt voor mobiele impressies.

Verder is voor ons op technologisch gebied nog veel werk aan de winkel, het koppelen van data en mobiele impressies, het integreren van web en in app advertising, het goed laten werken van online video op alle platformen etc.. Kortom een medium in ontwikkeling maar ontegenzeggelijk een winnaar als mediumtype.

Op basis van het bovenstaande voorspel ik een flinke groei op het gebied van mobiel advertising in Nederland. Verder denk ik, of wens ik, dat we in onze beschouwingen smartphones en tablets niet meer op een hoop gooien. Het zijn echt andere mediumtypes, met elk hun eigen kracht als het gaat om invloed bij de AIDA reis van de consument.

 

Marc Stubbé is Chief Commercial Officer bij Sanoma

www.sanoma.nl

www.twitter.com/marcstubbe

 

De visie van Marc Stubbé is onderdeel van een forum over de ontwikkeling van mobile advertising en mobiele transacties.

Dat forum staat hier

Posted on March 16, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top