Marc Bresseel, President G14 – Initiative

De Belg Marc Bresseel is sinds kort verantwoordelijk voor de ontwikkeling en groei van Initiative’s belangrijkste 14 markten, de G14. Nederland is één van die markten. Marc is gestationeerd in Londen en werkt rechtstreeks met de leiders in de diverse landen.

 

Hallo Marc, je zit nog niet zolang op deze post, vertel eens iets over jezelf en wat zijn je eerste indrukken?

"Ik heb gedurende 15 jaar bij Microsoft aan de technologie- en publisherzijde boeiende tijden meegemaakt in België, in sales en marketing voor EMEA en als global CMO voor de ad business. Misschien lopen we als consument niet echt elke dag met de mond open van verbazing voor wat er gebeurt, maar als je het van een afstand bekijkt is er een echte revolutie gebeurd in hoe een consument leeft, werkt, zich vermaakt en hoe technologie daar een superkritische rol in speelt. Ik heb altijd graag dat verhaal verteld aan klanten, hoe dat hun communicatiestrategie beïnvloedt en vooral, hoe dat nieuwe kansen creëert om merkverhalen te vertellen op een nieuwe, innovatieve, spannende manier.  Ik heb ook jaren samengewerkt met bureaus en was altijd al gefascineerd hoe creatieve en mediabureaus dat verhaal vertellen – of niet; en met die nieuwe omgeving omgaan en evolueren – of niet.  Toen ik dat gesprek aanging met Jim Hytner die net toen CEO van Initiative Worldwide was geworden, was ik meteen overtuigd door zijn verhaal en enthousiasme. Initiative is een fantastisch bedrijf met zeer goeie specialisten en zeer goeie tools; mijn uitdaging is om samen met Jim en de Initiative leaders te werken aan de verdere uitbouw van het Initiative netwerk."

 

Je sprak onlangs op Dmexco, hét digital marketing evenement in Keulen – welke toekomstvisie werd daar verkondigd die relevant is voor onze adverteerders?

"Eerst en vooral: Dmexco is echt een gigantische jungle met een overaanbod aan digitale marketing oplossingen. Superinteressant en leuk maar als klant zou ik er gek worden.  Omwille van de set up is het zeer gefragmenteerd en er is bijna niemand die het end-to-end bekijkt.  Dat is meteen een eerste gegeven waar bureaus hun rol moeten opnemen:   hoe leid ik klanten door dit kluwen, wat is relevant en wat niet.  Hoe kunnen we echte “trusted advisors” zijn in dit snel veranderende landschap.

Veel debat en keynotes op Dmexco en toekomstvisies zat, maar om 3 trends te geven:

De CMO zal meer en meer moeten investeren – ook mentaal – in technologie.  Technologieskills zullen cruciaal zijn voor marketingteams.

Big data is uiteraard het buzz word. Er is nooit zoveel data ter beschikking geweest en toch lijkt het moeilijk om uit diverse data de juiste strategische inzichten te genereren.  Of beter: inzichten die ook nog echt actionable zijn en waarmee je wat kan.  Dat laatste aspect vind ik vaak ontbreken in veel verhalen.  Daag als klant je bureau uit naar het ‘so what’ van al die cijfers.

Personalisatie is troef.  Doelgroepen segmenteren, sure – maar we gaan stappen verder: unieke verhalen voor unieke klanten met individuele behoeften. En dus ook relevante dynamische content voor die specifieke klant die aansluit bij zijn of haar specifieke moment in het verkoopproces.

Ik zat in een panel met de CMO van IBM EMEA die vertelde over een onderzoek bij 1700 CMO’s die als voornaamste zorg hebben: hoe pak ik het aan? Hoe begrijp en gebruik ik de data uit mijn social graph, mobile, en al die nieuwe touch points? Dat is precies waar wij als Initiative op inspringen met tailor made dashboards, die niet alleen inzicht geven maar ook helpen plannen en voorspellen.

En last: ook veel beursmeisjes in dirndl Oktoberfest pakjes – maar dat is old school die terug hip is. Denk ik."

 

Wat zijn de speerpunten voor Initiative wereldwijd ?

"We gaan kapitaliseren op de sterktes die we hebben:  krachtige tools en research, de beste mensen, zeer goed werk voor de beste prijs.  Daarnaast gaan we investeren in het verder uitbreiden van onze diensten – dieper in technologieplatformen met trading desk, mobile services en social listening tools.  Dat is het vertrekpunt voor het internationaal uitbouwen van een klantenportfolio.

Een tweede speerpunt is dat we willen werken aan dat wat Initiative uniek maakt, wat ons differentieert. Wat mij betreft zijn dat twee zaken:

Simply better.  We helpen om merken hun verhaal te laten vertellen zonder dat ze noodzakelijk alle complexiteit moeten begrijpen waar je in een platform als Dmexco een glimp van opvangt. Het maakt niet uit dat je onderliggend met complexe algoritmes en tools werkt – als je dat verhaal maar op een simpele manier kan vertellen en daarmee goeie resultaten boekt. “Simplicity is the ultimate sophistication” is zowat mijn moto aan het worden.

Onze manier van werken; “Our way” – hoe we dingen doen.  Hoe we op een gestructureerde manier een zinvolle dialoog hebben met de klant; hoe we de conversatie kunnen tillen van mediaplannetjes tot communicatiestrategie. Tot het echt begrijpen van de business uitdagingen.  Die vertaalslag wil ik kunnen maken;  begrijpen, plannen en ontwikkelen, uitvoeren. Hoe vaak zitten bureaus niet in dat laatste hoekje ‘uitvoeren’ alleen. We zijn bezig een generatie op te leiden aan bureauzijde die ook de zakenkant begrijpt en kan vertalen naar marketing- & communicatiestrategie."

 

25 jaar Initiative in Nederland. Waarin onderscheidt in jouw ogen de Nederlandse cultuur zich van andere landen?

"Beetje instinkervraagje voor een Vlaming.  Ik denk niet zo vaak in clichébeelden met betrekking tot diverse culturen maar als het dan toch moet:  in het algemeen hou ik zeer van die geloof-in-eigen-kunnen attitude.  Groot ondernemerschap, recht voor z’n raap, confrontatie en feedback geven en krijgen… op zich geweldige eigenschappen waaraan het soms ontbreekt in andere landen. OK, altijd het laatste woord ook.  En misschien veel praatclub ook – daar kunnen ze in België nog wat van leren.  Maar dan ook weer errrug “gezellig” allemaal – eerlijk waar!  In ieder geval:  super leiderschap met Léonie Koning bij Initiative in Amsterdam, enthousiast team met grote klantenbetrokkenheid.  Zonder twijfel bij de sterkste landen in Europa.  Maar nu al even opletten:  voor mij geen karnemelk bij de lunch alstublief. En neen, ook geen biertje."

 

Een persoonlijk slotwoord?

"Ik kijk er in ieder geval naar uit om klanten te ontmoeten, de juiste gesprekken te voeren en mensen te enthousiasmeren met ons verhaal. Ik hou van klanten die energiek en innovatief zijn, die ons ook uitdagen met de juiste vragen, die open staan voor verandering. Dus, graag tot ziens!"

Posted on October 1, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top