Magna Global Outlook: herstel voor radio nog niet in zicht

MAGNA_NEW_JPEGMagna Global Outlook: herstel voor radio nog niet in zicht

Dat is één van de prikkelende stellingen en mediafeiten die onze collega’s van Magna Global op een rij hebben gezet voor 2016.

Print

We verwachten dat de omzet bij huis-aan-huisbladen 10 procent zal dalen en bij dagbladen van 11 procent. De magazinebranche wordt het hardst getroffen met een daling van 12,5 procent. Vooral de tijdschriftenuitgevers die minder digitaal actief zijn, zullen het zwaar krijgen.

Voor hen zal in 2016 het dieptepunt nog niet bereikt zijn… Naar verwachting zal 2017 voor de gehele printbranche ‘het jaar van de bodem’ worden.

TV

Het TV-landschap zal dit jaar vooral prijsverhogingen laten zien. Alle exploitanten geven aan genoodzaakt te zijn om hun prijzen in 2016 te laten stijgen. Ster (+3%), RTL (+3%) en SBS (+1,5%) gaan uit van een stijging in de (voorlopige werk)basisprijs bij gelijkblijvende uitgangspunten.

Radio

Radio had het moeilijk vorig jaar. Dat zal ook in 2016 het geval zijn. De toegevoegde waarde van het medium moet meer benadrukt worden om verder te kunnen groeien. Ook vraag en aanbod gaan in 2016 niet wezenlijk veranderen. Een prijsverhoging is daarom niet te onderbouwen. Magna Global verwacht dus geen herstel voor 2016.

Belangrijke ontwikkeling is natuurlijk de deal tussen Talpa en Sky Radio Group die vooralsnog vooral onduidelijkheid creëert: “Partijen hebben aangegeven in Q2 meer duidelijkheid te geven. Dit maakt de lopende en aankomende contractonderhandelingen met zowel TMG als OMS onnodig complex. Adverteerders wensen duidelijkheid. Op dit moment lijkt het aangaan van jaarcommitments hierdoor niet wenselijk.”

Online

De digitale bestedingen zullen wederom stijgen, naar verwachting zo’n 8 procent. Net als vorig jaar komt die stijging vooral op het conto van video en mobiel. “Of het nu gaat om social, search, online video of programmatic, deze producten zullen vooral groeien vanuit de toenemende consumptie op mobiel. Maar ook social, native (branded content, bloggers, vloggers) en programmatic zullen fors groter worden.”
Ondanks toenemende bestedingen, verwacht Magna Global dat de tarieven voor alle vormen van online advertising redelijk gelijk zullen blijven. Door de grote vraag naar en schaarste van kwalitatieve videocontent, stijgen de cpm-tarieven voor online video voorafgaande aan kwalitatieve content waarschijnlijk wel.

Outdoor/Out of Home

Outdoor media hebben een goed jaar achter de rug, waarin veel digitale initiatieven zijn ontplooid. Exterion Media introduceert dit jaar pakketten met gegarandeerd bereik. “Daarmee zijn ze de eerste OOH partij die (langzaam) de stap van aantal vlakken naar grp-verkoop maakt.”
Waar Exterion hun tarieven grotendeels gelijk houden aan vorig jaar, verhogen Clear Channel Hillenaar en JCDecaux hun gemiddelde prijsniveau met 4 tot 6 procent. “Van de overige out of home-partijen verwachten wij dat zij lichte, inflatoire prijsverhogingen doorvoeren. Alles bij elkaar zal het gemiddelde prijsniveau van 2016 rond 3 procent hoger te liggen.”

Bioscoop

“Bioscoop trekt weer volle zalen en zit goed in de lift”. En gelet op de modernisering van bioscoopcomplexen en daarmee groeiende aantrekkelijkheid van ‘een filmpje pakken’ zal de groei ook in 2016 voortzetten.

 

Een uitgebreider blik op de markt in 2016 kun je hier downloaden.

 

Posted on February 8, 2016 in Blog

Share the Story

Back to Top