Layar voor de lezer…

Sinds de introductie van de tablet wordt dit medium vaak genoemd als redding voor printmedia. Het is immers een nieuw platform waarop ‘printcontent’ geconsumeerd kan worden. Uitgevers zijn niet langer afhankelijk van papier en kunnen nieuwe distributie- en verdienmodellen introduceren.

Ondanks het groeiende tabletgebruik in Nederland is in de afgelopen tijd een aantal bekende initiatieven rond digitale, interactieve tijdschriften (VIVA, AutoWeek, Veronica Magazine) juist afgebouwd. Men stuit veelal  op een tweetal tegenslagen. Enerzijds kost het creëren van additionele content veel geld en tijd en anderzijds leveren deze inspanningen te weinig extra lezers op.

Er zijn geen concrete cijfers beschikbaar, maar het lijkt veilig te veronderstellen dat de meeste tijdschriften (voorlopig) gewoon op papier worden gelezen.

Houdt daarmee het samenspel tussen tablet of smartphone met printmedia op? Nee, zeker niet.

In juni van dit jaar is Layar Creator op de markt gebracht, een web-applicatie om print interactief te maken. Daarmee wordt de tablet en smartphone op een andere manier gebruikt. Uitgangspunt blijft namelijk het papieren tijdschrift dat op allerlei plekken voorzien kunnen worden van extra (digitale) content, ook wel Augmented Reality genoemd. De werkwijze is simpel: Je importeert een afbeelding of PDF-bestand van een pagina in Layar Creator en kan hier virtueel verschillende ‘buttons’ op plaatsen. Zoals bijvoorbeeld:

 

 

Om aan de lezers duidelijk te maken dat een pagina verrijkt is met een extra laag Augmented Reality, dient een icoon op de pagina te worden afgedrukt. Zoals bijvoorbeeld:

 

 

Bij het zien van dit icoon kun je, wanneer je de Layar app hebt gedownload, de pagina inscannen op je smartphone of tablet en de extra content verschijnt.

Titels die al met Layar aan de slag zijn gegaan, zijn bijvoorbeeld LINDA., Eppo, NRC.next, VTwonen, Veronica Magazine en VPRO Gids. Zo heeft VTwonen gebruik gemaakt van Layar Creator om een koopknop bij alle afgebeelde meubels te laten zien, zodat de lezer deze direct kan bestellen en voegt LINDA. o.a. een websiteknop toe op elke cover om  een filmpje van ‘the making of’ van de cover shoot te laten zien. Genoemde voorbeelden zijn geinitieerd vanuit de redactie, maar Layar kan uiteraard net zo goed toegevoegde waarde bieden voor advertenties.  Adverteerders die Layar al hebben toegepast, zijn bijvoorbeeld: H&M, Mercedes, Peugeot en Rabobank.

Gaat Layar een succes worden?

Layar is geschikt voor de tablet, maar in de praktijk blijkt het makkelijker om tijdens het doorbladeren van het tijdschrift je smartphone in de aanslag te houden om naar content te scannen. Of Layar gaat aanslaan zullen we pas over een aantal maanden weten. Layar is overigens niet de enige aanbieder van Augmented Reality mogelijkheden, al zijn ze wel wereldmarktleider. Diverse andere partijen zoals Junaio, Aurasma Lite, Blippar en Kooaba Shortcut zijn ook actief met vergelijkbare mogelijkheden. Uiteindelijk is het soort AR app onbelangrijk voor consumenten. Er moet gewoon iets gebeuren als je je smartphone of tablet richt op een pagina en of dat nu met Layar of met Blippar gebeurt is voor de gebruiker niet van belang. Momenteel staan er ook partijen op die met één app verschillende AR-producten verbindt. De gebruiker merkt dan niet eens meer welke hij nu gebruikt.

Wanneer je een advertentiepagina wilt verrijken met Layar, is het belangrijk om er rekening mee te houden dat er extra content beschikbaar moet zijn. Soms zal die speciaal moeten worden gecreëerd. Daarnaast kun je natuurlijk ook gebruik maken van bestaande digitale content die bijvoorbeeld beschikbaar is op je eigen Youtube-kanaal of je eigen site. Natuurlijk kan er ook direct gelinkt worden naar een mobiele webshop.

Layar is momenteel de meest gedownloade Augmented Reality app is in Nederland met ongeveer 1 miljoen downloads. In mei jl. bedroeg het aantal actieve gebruikers van de app in Nederland ’slechts’ 169.862 personen. De relatieve onbekendheid van het fenomeen augmented reality is hier debet aan. Aan de verkoop van smartphones ligt het in ieder geval niet. Inmiddels is ruim 65% van de verkochte telefoons in Nederland een smartphone, maar daar zitten ook mensen tussen die niet gewend zijn apps te installeren.  Als we eenmaal de voordelen en het gemak van extra content gaan waarderen kan het snel gaan met de toepassing En biedt het een fantastische kans om statische uitingen te verrijken met aanvullende content.

Layar op Youtube

 

Posted on October 2, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top