Klaar voor het einde van het jaar?

Klaar voor het einde van het jaar?

SintKerst

Enige tijd geleden bezochten wij Google’s “Klaar voor eindejaar” event.  Een interessante bijeenkomst met veel leuke weetjes, nuttige insights en inspiratie.  Hieronder een aantal van de meest opvallende.

Google Trends voor insights

Rob Woltman, Industry Analyst bij Google, trapte af met de ‘Holiday Insights’. Hij laat, met behulp van Google trends, zien dat de feestdagen duidelijk terug te zien zijn in de search trends.


SintKest2

 

De grootste pieken in zoekgedrag naar cadeaus zijn te zien vlak voor Sinterklaas en vlak voor Kerst. Waarbij de piek het grootst is op de maandag. Het zoeken naar cadeaus gebeurt dus vaak nog last minute.

 

Veel van de insights die Google met ons deelt zijn verkregen met behulp van Google Trends. En die tool levert een aantal leuke weetjes op:

– Sinterklaas is in Nederland populairder dan de Kerstman;
– De provincie Drenthe is de grootste fan van pepernoten;
– Mariah Carey verslaat Wham tijdens Kerst op YouTube;
– Nederlanders verkiezen de Kalkoen boven de Rollade;
– In Noord Holland wordt het meeste champagne gedronken;
– Misschien niet onverwacht maar wel opvallend is dat het zoeken naar cadeaus voor mannen vroeg start (direct na Sinterklaas) terwijl cadeaus voor vrouwen pas vlak voor Kerst worden gezocht.

 

SintKerst3

 

Wil je zelf inzicht verkrijgen in het zoekgedrag van de consument op specifieke termen? Maak dan gebruik van www.google.nl/trends. Het geeft zeer leuke en interessante insights.

 

Mobiel zoekgedrag

De rol van de mobiel in de customer journey wordt steeds groter. Steven Merckx van de afdeling Performance Solutions & Innovations laat cijfers zien die aantonen dat dat zoekgedrag via mobiel aanzienlijk toeneemt en daarin (gedeeltelijk) de rol van computers overneemt.

 

SintKerst4

 

46% van de smartphone gebruikers geeft zelfs aan hun device alleen voor research doeleinden te gebruiken.

 

Mogelijkheden met video

Het belang van een goede mobiele site is dus groot. Die opmerking zet Steven nog wat extra kracht bij door de aanwezige klanten de opdracht te geven om via Google een willekeurig eigen product te zoeken. Het resultaat: veel gemopper over slecht werkende mobiele pagina’s en sites. Het punt is gemaakt.

Als tweede spreker verschijnt Ben Speas, YouTube Propositions Manager, ten tonele. Hij neemt ons mee in de specifieke mogelijkheden die YouTube adverteerders kan bieden. Dit gedeelte is niet specifiek toegespitst op de feestdagen.

Belangrijkste nieuws daarin is wat ons betreft de mogelijkheid om annotaties toe te voegen in YouTube video’s, waarmee je de uiting direct interactief kunt maken en zo makkelijk kunt doorverwijzen naar andere content of direct naar een webshop.

 

 

Al met al kijken wij terug op een geslaagd evenement. Mocht je vragen hebben naar aanleiding van bovenstaande, aarzel dan niet contact op te nemen.

Posted on August 31, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top