Karin Swerink over VOGUE

Dit voorjaar werd de Nederlandse VOGUE gelanceerd. G+J Uitgevers is de uitverkoren uitgeverij, Karin Swerink – die haar sporen heeft verdiend bij Glamour – is de uitverkoren hoofdredacteur. VOGUE sloeg in als een bom, de aandacht in de media was maximaal. En o ja, het tijdschrift ziet er fantastisch uit. Wij spraken de hoofdredacteur van the queen of fashion magazines.

Dag Karin, gefeliciteerd met deze succesvolle lancering. Hoe is het met je?

"Heel goed. Na alle dynamiek rondom de lancering zijn we nu full speed met het tweede nummer bezig. Het is heerlijk om de volle aandacht te kunnen hebben voor het maken van mooie pagina's."

De media-aandacht was totaal. En slim. Mooie exposure bij De Wereld Draait Door, RTL Boulevard, een groot feest, goed uitpakken in De Bijenkorf en een televisiespecial bij RTL…

"Het moest een Big Bang en een hype worden en dat werd het ook. Meer nog dan we hadden gedacht. Geweldig ook dat we zoveel aandacht in de dagbladen hebben gekregen als NRC Handelsblad, nrc.next en Het Parool."

Hoe onderscheidt VOGUE zich op de Nederlandse tijdschriftenmarkt?

"Het onderscheid wordt gemaakt door de moeder die we achter ons hebben. We kunnen groter gaan dan anderen kunnen en durven dromen. De eerste shoot, daar hebben we vijf dagen over gedaan, met zeven modellen op zes locaties. We kunnen echt de tijd nemen om iets moois te maken. Durven geld uit te geven, durven mooie en bijzondere dingen te doen. Licentiegever Condé Nast gelooft echt in kwaliteit."

https://api.ning.com/files/prVcmkX9dsy9C1q3BdYnEft-VmDFbEeUwfDWQ4VKackP32avl7esjNyC-CqYXdn13rJ4Pf*vlpieY97crICM5yepF0thoqI3/VogueNL.jpgUitgevers als Sanoma Media, Audax en Hearst Magazines zouden VOGUE ook zonder tegenzin hebben uitgegeven. Maar het werd G+J Uitgevers…

"Er werd al twintig jaar gespeculeerd over wie het mocht gaan doen. Omdat Glamour zich heeft bewezen, heeft G+J Uitgevers de licentie gekregen. G+J Uitgevers durft te investeren als er geloof is in een merk."

Welke adverteerders vind je typisch passen bij VOGUE?

"VOGUE is the queen of fashion magazines. Merken als Chanel, Prada, Gucci en Louis Vuitton zijn blij dat ze een tijdschirft hebben dat het Umfeld genereert dat bij hen past."

Hoe is jouw contact met adverteerders?

"Het contact met adverteerders is intensief. We praten en brainstormen veel. Ze hebben vaak een dubbele rol. Het zijn adverteerders maar natuurlijk ook de partijen waaraan wij redactioneel aandacht besteden. We gaan veel naar evenementen, kijken wat er gebeurt. Timing is essentieel. Wij willen natuurlijk precies weten wie wat wanneer gaat lanceren."

Doen jullie ook advertorials?

"Jazeker. Maar we zijn daar wel heel duidelijk, we zetten dat er nadrukkelijk bij. Ons uitgangspunt is overigens ook heel duidelijk: bij alles wat we publiceren – dus ook bij advertorials – staat één vraag centraal: What's in it for her – de lezeres."

Wat gaan jullie doen op digitaal gebied?

"Met de website hebben we in korte tijd een groot bereik weten te realiseren. We zitten op dit moment op 120.000 page views per dag. Over een app denken we wel na maar die zullen we pas lanceren als we iets hebben gevonden dat een daadwerkelijke aanvulling is op het tijdschrift en de website."

www.vogue.nl

 

Posted on April 17, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top