Kansen om (interactieve) prerolls nog effectiever te maken

Kansen om (interactieve) prerolls nog effectiever te maken

 

prerolls

 

Het kijkgedrag van mensen verschuift steeds meer van tv naar online. De totale online videomarkt, bestaande uit zowel user generated content platforms als YouTube en Dumpert als de publisher gedreven content platforms als RTLXL en uitzendinggemist.nl, is enorm gegroeid en wordt alleen maar groter. Dat wordt verder gestimuleerd door de enorme groei van videocontent via mobiele apparaten. De advertentiebudgetten volgen deze trend en adverteerders zetten steeds vaker online video in. Het meest voorkomende formaat is de preroll;  een video-advertentie die wordt afgespeeld voorafgaand aan de video die de bezoeker van een website eigenlijk wil bekijken. Vaak moet deze preroll video volledig worden afgekeken, soms kan na een aantal seconden worden doorgeklikt naar de werkelijke video.

Momenteel bestaan prerolls voornamelijk uit aangepaste tv-commercials of 1-op-1  doorvertalingen. Prerolls worden dan ook vaak ingezet om bijvoorbeeld het bereik van de tv-campagne te optimaliseren  of meer balans te creëren in de contactrange tussen lichte, medium en zware tv-kijkers.

 

Andere invulling creatie

Gegeven is dat 75% van de kijkers prerolls wegklikt wanneer deze optie wordt gegeven. Dit geeft goed aan dat er nog veel potentieel is om de prestaties van prerolls te verbeteren. Bij televisie, waar commercials forced exposed zijn, worden commercials opgebouwd en eindigen vaak met een merkboodschap. Bij het creëren van een preroll dient er al in de eerste paar seconden impact gemaakt te worden waardoor de kijker geboeid wordt, waardoor de kans groter is dat hij blijft kijken. Het toevoegen van branding in de eerste paar seconden is hierbij ook van belang. Wanneer de kijker wegklikt is het in ieder geval goed te weten dat de consument de merknaam heeft meegekregen. Vooral wanneer merkbekendheid de doelstelling is. Een recente campagne van Amerikaanse verzekeringsmaatschappij Geico is een goed voorbeeld hiervan.

Daarnaast is de lengte van de video van groot belang. Hoe korter de pre-roll, des te groter is de kans dat deze wordt afgekeken. Na 15 seconden ben je de meeste mensen namelijk kwijt.

 

Meer mogelijkheden in creatie en media

Echter, de grootste kans die prerolls bieden heeft betrekking op de kracht van digitale media, zoals de mogelijkheden van mobiele devices  en interactiviteit. Verschillende onderzoeken en praktijkvoorbeelden maken duidelijk dat deze elementen prerolls verrassend en aantrekkelijk maken wat leidt tot een hogere user engagement, hogere click-through-rates maar ook sterkere merkeffecten dan bij standaard prerolls.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Van een duidelijke call-to-action button, het toevoegen van een social bar, of een kaart met daarin de routebeschrijving naar de dichtstbijzijnde vestiging tot zelfs gamification.  Het biedt adverteerders de mogelijkheid om op een onderscheidende manier direct in gesprek te komen met de consument. Laten we vooral de mogelijkheden samen exploreren en alle kansen die er zijn benutten.

Posted on March 18, 2015 in Blog

Share the Story

Back to Top