Jeroen Verkroost: De huidige kleine banners op het mobile startscherm worden vervangen door grotere, meer impactvolle formaten

Ik zie zes trends. Maar eerst wat problemen: Hoewel 67 procent van de Nederlandse bevolking een mobiel heeft en 53 procent een tablet (GfK) is de belofte van mobiel nog altijd niet ingelost. De triple digit growth (!) in mobiele campagnes lijkt leuk, maar de besteding ging van 3,2 procent in 2012 naar 6,6 procent in 2013. Peanuts dus. De definitie van mobile advertising blijft voorlopig nog wel een dingetje. Want wat is (een) mobiel? De iPad die bij mij thuis op de salontafel ligt vastgeroest, of de laptop waar ik het hele land mee afreis? Tablet, phablet, schmablet? Enfin, uiteindelijk wordt het waarschijnlijk zoiets als een persoonlijk, connected scherm dat je buiten je eigen huis actief gebruikt. Benaming doet er daarbij steeds minder toe. Belangrijk is wel dat we smartphone- en tabletadvertising niet meer als één ding zien. Beiden hebben hun eigen (totaal verschillende) krachten en zwaktes. Alleen door apart benaderen van die categorieën kunnen we mobile advertising naar een hoger niveau tillen.

Dan de 6 trends:

1.       De eerste, simpele trend die impact zal hebben op mobiele advertising omzet: de huidige kleine banners op het startscherm worden vervangen door grotere, meer impactvolle formaten die verschijnen bij het actief scrollen en swipen. In de Nordics halen ze daar al hele mooie resultaten mee, in engagement én omzet.

2.       Iedereen weet dat de tablet veelal thuis en voor de TV wordt gebruikt. Dat biedt mogelijkheden om tablet- en tv-campagnes op elkaar aan te laten sluiten. Het uitzendschema van TV matchen met je online advertising is slim, we weten tenslotte dat web traffic vaak enorm toeneemt na de uitzending van een TVC.

3.       Een derde trend is dat de verschillen tussen de verschillende telefoonplatforms steeds kleiner zullen worden. Windows, Apple en Android doen hard hun best om elk uniek te zijn, maar de uitgevers van de apps willen juist consistentie over deze platformen heen in de relatie van de consument met het merk. Dat leidt tot snel inburgerende vastheden als het hamburgermenu links, scrollen voor meer content en swipen voor een andere categorie. De verschillen tussen platformen verdwijnen, want consumenten besteden hun tijd binnen de apps die steeds uniformer worden.

4.       De vierde trend is dat wij, communicatiemensen, beter zullen gaan luisteren naar het device van de klant. Zo’n mobiel apparaat zit vol met sensors, waar we slim gebruik van gaan maken om te bepalen wát we wánneer moeten aanbieden. In content én interactie. Zal tijd worden ook.

5.       Trend vijf is CRM. De telefoon is de ultieme omgeving om de relatie met de klant steviger aan te halen. Het is natuurlijk een heel persoonlijke omgeving, waarin je je een vaste positie kunt veroveren als merk, en om aandacht kunt vragen. Ik verwacht daarnaast ook veel van het gebruik van beacons en andere bluetooth low energy toepassingen die een echte verbinding met de klant én zijn fysieke omgeving mogelijk maken.

6.       Voeg daarbij als laatste trend nog het betalen, en de mobiel heeft alles in zich om niet alleen het ultieme CRM/Loyalty apparaat te worden, maar ook meteen door te pakken en lekker concreet te closen en upsell te realiseren.

Om in te zetten op deze trends zal een groot gedeelte van de adverteerders dit jaar eindelijk een goede mobiele website lanceren en moeten we het meten van online interactie nog even goed onder de knie krijgen (bereiksonderzoek!). Als we dan ook nog goed naar onze klant gaan luisteren en deze op de juiste manier bedienen, realiseren we al eind dit jaar een significante hoeveelheid puur mobiele transacties. Veel interessanter dan alleen maar een paar (extra large) bannerviews. Toch? Aan de slag!"

 

Jeroen Verkroost is Chief Digital Officer bij de Persgroep

www.persgroep.nl

www.twitter.com/jer00n

 

De visie van Jeroen Verkroost is onderdeel van een forum over de ontwikkeling van mobile advertising en mobiele transacties.

Dat forum staat hier

 

Posted on March 16, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top