Interview: Willem Sijthoff, Sijthoff Media Groep

Willem Sijthoff is media-ondernemer in hart en nieren. In 1997 wordt hij mede-eigenaar van het Financiële Dagblad. In 2000 ontstaat door een samenvoeging met BNR Nieuwsradio de FD Mediagroep. In 2009 vekoopt hij zijn belang.

Naast posities in de media – vooral in dagbladen – in Noorwegen is Sijthoff in Nederland eigenaar van uitgeverij Young & Connected, die de titels KidsWeek en 7 Days voert. In 2012 neemt Sijthoff de Adformatie Groep over.

We horen hier in Nederland nooit iets over de ontwikkeling van de media in Noorwegen

"Dat is jammer. Misschien ook wel meer dan alleen maar jammer. Als je vanuit Nederland naar de media in Scandinavië kijkt, heb je zicht op een stuk toekomst of – in sommige gevallen – op kansen die wij in Nederland hebben gemist.

Digitalisering van de media is in Scandinavië veel verder dan in Nederland. Dat heeft er onder meer mee te maken dat mensen in Scandinavië meer tech-savvy zijn dan in de rest van Europa. Door de digitalisering zijn dagbladen in staat gebleken ook jongere doelgroepen aan zich te binden. Net als in Nederland dalen de dagbladoplagen in print, maar we zien de daling in Noorwegen wel afnemen.

De dagbladuitgevers in Noorwegen verhouden zich anders met elkaar dan in Nederland. Zo is de Noorse equivalent van Marktplaats in handen van de dagbladuitgevers tezamen, wat de positie van de dagbladen heeft versterkt. In Nederland heeft De Telegraaf de kans gehad om Marktplaats over te nemen maar heeft die kans laten lopen… lees verder

Posted on February 4, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top