[Interview] Sergio Bouterse over Widespace

Sergio Bouterse is Country Manager Netherlands van Widespace, een partner waar we bij Mediabrands regelmatig mee samenwerken voor onze mobiele campagnes. Wij spreken hem.

 

Kun je Widespace introduceren?

Widespace is een van origine Zweedse onderneming opgericht in 2007. We zijn ervaren mobiele consultants die adverteerders en bureaus helpen bij het inrichten van interactieve mobile marketingcampagnes. Door het combineren van alle beschikbare data op het toestel, onze machine learning technologie en innovatieve creatives, zijn we in staat om de relevantie voor gebruikers te maximaliseren. Om concreet te zijn: onze machine learning vindt relevante gebruikers aan wie we aangepaste rich media-advertenties leveren in een merkvriendelijke, fraudevrije omgeving. De laatste twee jaar profileren we ons ook steeds meer als techpartner richting de mediabureaus met onder meer het beschikbaar stellen van onze Mobile Only DSP ‘Summit’.

Als Countrymanager ben ik verantwoordelijk voor het exploiteren van de markt in Nederland en België. Vanuit ons kantoor bij het Olympisch Stadion, werken we met 9 man met enorm veel plezier aan het verbeteren van mobile marketing

 

Wat kan Widespace wat andere spelers niet kunnen?

Om een marketing lead van Uber te citeren: “Mobile’s a really tough game right now”.

Widespace heeft meer dan 10 jaar ervaring met het bouwen van eigen technologie en knowhow met betrekking tot mobiele advertenties van topkwaliteit. Adverteren via Widespace betekent dat het simpelweg goed werkt.

Om een paar mogelijkheden te noemen: Machine Learning / AI om de meest relevante gebruiker voor elke advertentie te vinden het realtime meten van de zichtbaarheid van alle advertenties (zowel op Mweb als in apps), gegarandeerd 100% viewability als optie, in-advertentiefuncties als de StoreLocater, fraudevrije inventory, wereldwijd mobiel bereik, en dus ook sterk in internationale campagnes.

 

Mobiele advertenties zijn lang achtergebleven bij de groei van het gebruik van mobiel. Krijgt mobiel een eerlijk aandeel in advertentiecampagnes?

Nee, mobile krijgt nog geen fair share. Mobiel internet begin langzamerhand wel zijn billijk aandeel in advertentiebudgetten te krijgen. De standaardwerkmodus van het digitale advertentie-ecosysteem is echter nog steeds gericht op desktop, voornamelijk vanwege cookies en doorontwikkelde meetsystemen. In mobiele apps wordt vanwege de meetproblematiek nog steeds te weinig geïnvesteerd, terwijl daar de meeste potentie ligt voor  adverteerders.

De kracht van Widespace is dat het door het bouwen van eigen mobiel specifieke techniek, deze meetproblematiek heeft weten te tackelen. Dit heeft gezorgd voor een rappe uitbreiding wereldwijd.

 

Mobiele advertenties zijn per definitie locatiegebaseerd. Hoe kan dat element optimaal worden gebruikt door adverteerders?

We hebben goede resultaten gezien wanneer adverteerders het potentieel van mobiel op de juiste manier benutten. Denk aan; hamburgerketens die alleen advertenties weergeven op enkele meters van de desbetreffende lokale keten. Door gebruik te maken van de Apple Wallet met kortingsbonnen hebben gebruikers de mogelijkheid direct een aankoop te doen met korting.

We zien dat deze functionaliteit met name in de Nordics op grote schaal wordt ingezet. Specifieke aanbiedingen die gebonden zijn aan specifieke winkels, kunnen er zodoende in een mum van tijd leiden tot een hoop extra verkopen.

Location based geo-targeting kan ook gekoppeld worden aan weer-targeting. Reiscampagnes kunnen bijvoorbeeld worden ingesteld om alleen te draaien wanneer het regent en koud is en advertenties voor ijsjes worden alleen getoond wanneer een bepaalde temperatuur wordt bereikt. En dat allemaal in een lokale omgeving. Dit maakt mobile tot een uiterst effectief medium.

 

Hoe kunnen adverteerders hun merk opbouwen door mobiel te implementeren?

We weten dat het combineren van verschillende kanalen de marketing-ROI verhoogt, dus mobiel moet simpelweg deel uitmaken van elke campagne. Zeker wanneer we kijken naar gebruikscijfers in de awareness-fase, waarin mobile tegenwoordig een hele belangrijke rol speelt. Door deze fase op de juiste manier in te richten kan een merk een groot bereik realiseren en de merkperceptie sterk te beïnvloeden. En zeker bij de inzet van high impact interactieve ads leidt dat tot interactie met de consument.

Verder zien we dat steeds meer producten en diensten volledig via mobile worden gekocht. Dit vraagt uiteraard ook van adverteerders een juiste inrichting van hun mobile kanaal. Vooral de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat hier grote stappen in zijn gemaakt.

Vandaar dat veel mobiele campagnes nu aanzienlijk betere ROI-resultaten laten zien dan pakweg een jaar geleden.

 

Wat betekent de GDPR-wetgeving voor Widespace?

Omdat de kern van de Widespace-technologie is ontwikkeld in de uitdagende wereld van cookies, hebben we in beginsel unieke algoritmen ontwikkeld die GDPR-compatibel zijn.

Hierdoor hebben we geen aanpassingen hoeven doen met betrekking tot GDPR compliancy regelementen.

 

Hoe zie jij de ontwikkeling van mobiele advertenties in de komende jaren?

Mobiel blijft groeien naarmate schermen groter worden, gebruikersinterfaces beter worden en ook het gebruik door consumenten steeds intensiever wordt. Het aantal betaalde zoekopdrachten op mobiel stijgt aanzienlijk harder dan op desktop. Het gat in relatieve kosten (Cost Per Click) tussen mobiel en desktop wordt steeds kleiner doordat de mobiele klik steeds waardevoller wordt dankzij betere mobiele conversie, door betere (cross-device) attributie en metingen.

We verwachten dat de mobiele advertentie-uitgaven alle traditionele media in slechts een paar jaar zullen overtreffen. Dit betekent dat het mobiele kanaal voor de meeste bedrijven de kern van marketing zal gaan worden. Met name wanneer meer betalingen naar mobiele apparaten gaan, de levering van e-commerceproducten sneller gaat en de eenvoud van het aankoopproces verbetert, zullen we een aanzienlijke stijging in call-to-action campagnes zien in het mobiele kanaal. De kwaliteit en het gebruik van real-time gegevens zal toenemen. Efficiëntie neemt toe binnen de apps en vooral binnen gaming, zullen we hogere advertentie-uitgaven zien. Advertenties die niet door mensen worden gezien (niet-zichtbaar) zullen door druk van adverteerders niet meer worden verhandeld.

Kortom, de toekomst ziet er zonnig uit, wat ons betreft!

 

 

Posted on October 22, 2018 in Blog

Share the Story

Back to Top