Interview: Jacqueline Smit, Directeur Consumer Channel Group bij Microsoft Nederland

Nadat het er in de media een tijd lang op leek dat de online wereld compleet werd gedomineerd door GoogleApple en Facebook, is die andere wereldspeler, Microsoft, weer volop terug in de aandacht en belangstelling. We spreken met Jacqueline Smit, Directeur Consumer Channel Group bij Microsoft Nederland.

 

Microsoft is vaak in het nieuws de laatste tijd. Er zijn veel nieuwe ontwikkelingen. Praat ons even bij…

"Het is een mooi jaar met veel nieuws. Introductie van Windows 8 met veel nieuwe bijbehorende devices, een nieuwe versie van Office, de beschikbaarheid van de Surface, een Microsoft device, heel veel nieuwe functionaliteiten via apps op het Windows platform, bijvoorbeeld Xbox music en innovaties op het gebied van retail en social marketing."

 

Windows 8 is uitgerold op verschillende platformen. Gaat die ontwikkeling naar wens?

"Het mooie van het Windows 8 ecosysteem is dat het onderscheidend is ten opzichte van de beschikbare platformen in de markt. Het bouwt door op onze “why”, het bieden van technologie waardoor mensen op hun best kunnen zijn. Onze technologie neemt de mens als uitgangspunt en speelt in op de wensen en levenstijl van vandaag, zoals bijvoorbeeld live updates in het startscherm. Het is open en toegankelijk. In een oogopslag zie je de voor jou belangrijkste informatie en dat op welk device je wilt. Dat vertaalt zich in de snelheid van de adoptie van Windows 8. We hebben tot nu toe meer exemplaren van Windows 8 verkocht dan in dezelfde periode van Windows 7 en dat was al een mooi resultaat. Daarnaast erkent vriend en vijand dat dit zowel op mobiel als op pc/tablet een hele goede nieuwkomer is."

 

Je hebt zelf jarenlange ervaring in de marketingcommunicatiewereld. Helpt dat bij de uitrol van een product als Windows 8? Hoe zag en ziet de campagne eruit?

"Dat helpt zeker. Onze communicatieprogramma’s zijn steeds vaker de kern van onze marketingprogramma’s. De connectie met consumenten en het in gesprek gaan is daarin essentieel. Daar komt mijn ervaring in marketing, communicatie en mediastrategie bij elkaar. Voor Windows 8 zijn we uitgegaan van de theorie van de Conversation Company van Steven van Belleghem. Daarin wordt Microsoft genoemd als een Proud company – een trots bedrijf waar met name intern de gesprekken levendig zijn. We hebben de introductie aangepakt om op te schuiven naar een Conversation Company. Binnen Microsoft hebben we drie maanden een ruimte ingericht, waar we met externe specialisten en Microsoft collega’s de gesprekken dagelijks hebben gevoerd en gemonitord. Onze investering om drie maanden specialisten in te huren heeft zich terugbetaald. Het idee was om drie maanden lang te leren en daarna social marketing in de organisatie te kunnen borgen op een duurzame manier (red: lees daar hier meer over)."

 

Microsoft is actief op mobiel, zoals met de Nokia windows phone en binnenkort ook op tablet. Wat zijn daarvan de doelstellingen?

"Als je weer uitgaat van onze missie dat wij technologie voor je laten werken, zullen wij ook ons aandeel moeten vergroten in de tablet en mobiele markt. Het gebruik van technologie is plaats- en tijdonafhankelijk geworden en de Nederlandse consument heeft dit meer dan gemiddeld in andere landen omarmd. Het ontwikkelen van een bijbehorend applicatie ecosysteem is daar onlosmakelijk mee verbonden. Ons aandeel in de mobility categorie – tablet, mobiel –  is daarvoor essentieel. Met de Surface en de tablets van onze partners zijn we nu breed beschikbaar op tablet, hetzelfde geldt voor mobiel."

 

Hoe past de strategie voor Xbox in de plannen voor Microsoft?

"Wij zien de Xbox 360 allang niet meer als een game console alleen, maar als een entertainment device. Binnen het totaalplaatje van proposities als film en muziek nemen games nog wel een belangrijke plaats in. Ook in die denk- en werkwijze staat de consument centraal. Wij richten onze diensten in op wat zij willen en/of van ons verwachten. De gebruiker en content zijn daarin de belangrijkste pijlers. De content moet bijna overal af te spelen zijn. Xbox Music is daar een goed voorbeeld van. Deze dienst verschijnt tegelijk voor Xbox 360, Windows 8, mobiele telefoons en tablets."

 

Op CRM-vlak beweegt Microsoft ook. Wil je uitleggen wat jullie doen op CRM-technologie en wat we hiervan mogen verwachten op korte en lange termijn?

"Het steeds beter gericht de doelgroep bereiken met de juiste boodschap op het juiste moment is al enige tijd onderdeel van de meeste marketingprogramma’s. Onze technologie brengt dit een niveau verder en zorgt ervoor dat het beter inzichtelijk wordt, efficiënter en meetbaar. Daarnaast kunnen service programma’s zoals campagneplanning, online websites aanzetten, helpdesk functionaliteiten aan de CRM programma’s worden gehangen. Voor de consumenten unit komt daar bij dat de samenwerking met zowel online retailers zoals Bol.com of Coolblue, maar ook Media Markt met hun online omgeving, steeds intensiever wordt. Samenwerking op basis van deze CRM programma’s gecombineerd met content syndicatie – Microsoft levert content relevant voor retailsite – is de ontwikkeling van dit moment.

Een voorbeeld: Microsoft voedt content zoals: wat is belangrijk bij aanschaf van een computer, hoe wordt de computer gebruikt, welke computers voldoen – objectieve externe selector –  en welke aanbieders bieden deze computers aan. Eenmaal bij de gekozen aanbieder, is er een aankoopfunctionaliteit. Van daaruit is weer upsell mogelijk – bijvoorbeeld muizen, memory uitbreiding. Daarmee verbeteren we de effectiviteit van de programma’s en delen we de investeringen, waardoor we ook nog een beter kostenniveau realiseren aan beide kanten."

 

Hoe ontwikkelt de relatie tussen adverteerders en Microsoft in Nederland?

"Microsoft Nederland heeft op verschillende manieren een relatie met adverteerders. Bijvoorbeeld Media Markt is onze retailpartner en ook adverteerder bij Microsoft. Dat geeft ook direct aan dat de relatie zich ontwikkelt van adverteerder/exploitant naar een partnership. Op het gebied van shopper marketing, social marketing vraagstukken en pilots, implementatie van technologie, CRM en adverteren. Op veel van die gebeiden zijn we ook vanuit de marketingafdelingen in gesprek met grote collegamerken en delen we onze learnings. In die zin komen we allemaal op elkaars gebied. Op het gebied van marketing, technologie en media zullen bedrijven ruimte voor elkaar moeten maken en open moeten staan voor samenwerking op wat eerst aan een individueel bedrijf met een afgebakend expertisegebied was voorbehouden."

Wat is het laatste nieuws?

"Dat er nog heel veel meer aankomt…"

www.microsoft.nl

@jacquelines

 

Posted on February 4, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top