[Interview] Guy Grimmelt over Exterion Media

[Interview] Guy Grimmelt over Exterion Media

GuyGrimmelt-Exterion-XL

 

Buitenreclame behoort tot de mediatypen met de grootste dynamiek. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Initiative spreekt met Guy Grimmelt, Marketing & Business Development Director bij Exterion Media.

 

Dag Guy, een jaar geleden werd CBS Outdoor overgenomen en heet sinds een half jaar Exterion Media. Staat Exterion Media op de rit zoals jullie vooraf hadden gewild en voorzien?

Gelukkig stond Nederland al grotendeels op de rit en inmiddels zijn de andere landen ook in record tempo aangepast. Belangrijkste was dat onze nieuwe Amerikaanse aandeelhouder ons medium begrijpt. Voor mij was er stiekem maar één echt belangrijk ding in de afgelopen periode en dat was onze nieuwe naam en dan speciaal de toevoeging Media. Dat geeft mij namelijk veel meer vrijheid om ook naar andere zaken te kijken dan alleen Buitenreclame ondanks dat dat altijd onze primaire focus houdt.

 

Mobile, social en local zijn drie grote ontwikkelingen die outdoor advertsing alle in de kaart lijken te spelen. Hoe staat buitenreclame er anno 2014 voor?

De combinatie Buitenreclame met Mobiel internet is evident. Ik heb het dus meestal niet specifiek over social, local of mobile als device. Het feit dat we als consument altijd  verbonden zijn met internet betekent dat we voortaan overal zoeken, kijken, kopen en delen. Als mens blijven we getriggered worden door wat we zien of lezen en door die connectiviteit kunnen we meteen tot actie overgaan. Het is onze taak om daar samen met bureaus en adverteerders optimaal gebruik van te maken door een combinatie van creativiteit en insights. Vandaar dat we dus ook inspelen op de context van onze buitenreclame objecten, want feit is dat je als mens met andere dingen bezig bent als je voor de Plus supermarkt staat, dan dat je je kids aflevert op school.

 

In februari dit jaar kondigde Exterion Media aan haar klanten de mogelijkheid te geven om outdoor campagnes te versterken met mobiel. Hoe gaat het in dat traject?

Overall ben ik tevreden en ik geloof er nog steeds enorm in. Eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat het soms lastig blijkt te zijn met alle verdienmodellen en gevoeligheden binnen de media. Soms kom je er niet uit met een bureau omdat ze zelf ook mobile advertising verkopen en dat is soms jammer omdat dit niet altijd de campagne ten goede komt. Andere bureaus, onder andere het netwerk waarvan Initiative deel uitmaakt, kan soms prima op campagne niveau zien dat we daadwerkelijk toegevoegde waarde leveren met al onze target oplossingen. Daarnaast blijf ik van mening dat Mobile advertising te vaak gewoonweg het pompen van views is terwijl er zo veel beter gebruik van kan worden gemaakt door in te spelen op zaken als locatie en in de combinatie met andere media zoals Buitenreclame. Ik ben nog steeds positief en we laten zeker dit jaar op dit vlak nog veel meer van ons horen.

 

Er zijn tal van technologische ontwikkelingen in outdoor, zoals augmented reality, iBeacons en WiFi. In welke mate wordt dit soort technologie voor klanten echt ingezet?

Overall valt het gebruik van nieuwe technologieën tegen. Vaak zien we toch dat de gemiddelde adverteerder terughoudend is en weinig ‘risico’ neemt. Ik zeg risico tussen haakjes, want ik vind dat de risico’s voor de adverteerder nihil zijn aangezien wij meestal al de voorinvestering en de testen hebben gedaan. Natuurlijk moet het wel bij je merk of je campagne passen maar als je als adverteerder een online onderdeel hebt in de vorm van content of een webshop, waarom zorg je dan er niet voor dat in al je uitingen en fysieke touchpoints je een doorvertaling maakt naar online? Dat geldt voor Buitenreclame maar ook voor je winkel, je prijskaartjes, je personeel, je verpakking. Maar niet getreurd, er zijn gelukkig nog meer dan voldoende vooruitstrevende bedrijven die er wel gebruik van maken en we moeten als exploitant daarin wellicht nog meer faciliterend zijn.

 

Afgelopen zomer zagen wij in de metro van Parijs al behoorlijk wat panelen waarop video advertising werd afgespeeld. Wat verwacht jij daarvan?

Lastig. We zien de groei in digital advertising in sommige landen om ons heen – maar dan met name in de allergrootste steden zoals Londen en Parijs – nog steeds stijgen. In Nederland echter zien we dit jaar de Nielsen bestedingen op digitaal zelfs dalen, dus zeggen jullie het als bureau maar. Wij hebben, net als anderen, getest met digitale objecten maar ik zie ons niet op zeer korte termijn enorme investeringen doen in digitaal mede omdat we zien dat de adverteerder niet bereid is om ervoor te betalen. Ik denk dat met name de investering in hardware snel omlaag moet en dat er dan een grote kans is op een explosie van digitale schermen. Tot die tijd blijven we kijken naar kansen in de markt en is nog steeds de doelstelling om samen met NS de grote stations te digitaliseren.

 

Vlak voor de zomer heeft Exterion Media het Out of Home onderzoek panel work.shop.play gelanceerd. Hoe staat het daarmee?

Super, echt leuk om te zien dat het ons ook in Nederland lukt om een serieus panel op te bouwen. We hebben sinds de lancering, ongeveer 3 maanden geleden,  inmiddels bijna 700 actieve panelleden met wie we 3 afgeronde onderzoeken hebben gedaan. Het geeft ons op specifieke onderwerpen net die extra insights rondom het gedrag van consumenten als ze buiten zijn. We publiceren aankomende week de resultaten om vervolgens iedere 3 weken een nieuw onderzoek te doen, dus jullie krijgen nog veel van ons panel te horen.

 

www.exterionmedia.nl

Posted on August 31, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top