Interview: Carlo de Boer, managing director 100% NL

100% NL is het jongste en snelst groeiende radiostation van Nederland. Sinds 8 juli 2006 is het station landelijk te beluisteren op FM  en zag tussen september 2011 en september 2012 het marktaandeel stijgen van 4,4 naar een nieuw luistercijfer record van 4,9 procent. De zender is in handen van RadioCorp B.V.  en investeert naast radio, events en online ook in print. Zo heeft RadioCorp B.V. een belang van 25% in het 100% NL Magazine, dat in 2009 werd gelanceerd. De HOI cijfers laten zien dat de totaal betaalde gerichte oplage tegen de trend in groeide van 70.000 in 2010 tot bijna 90.000 in 2012. We spreken Carlo de Boer (42),  inmiddels ruim 4 jaar managing director van 100% NL.

 

Dag Carlo, hoe is het met 100% NL en met jouzelf?

"Het gaat lekker. Ik heb gisteren mijn persoonlijke ren-record behaald en zie net dat onze luistercijfers de hoogste zijn van de afgelopen 6,5 jaar, dus ik zit inderdaad lekker in mijn vel, ondanks de spierpijn."

Jouw LinkedIn profiel laat zien dat je gepokt en gemazeld bent in het radiovak. Je kwam in 2008 naar 100% NL na 2,5 jaar RTL, 2 jaar Radio Noordzee Nationaal en 13 jaar Sky Radio Group. Hoe was de overstap?

"De helft van mijn leven ben ik alweer bezig met commerciële radio. Na 13 jaar Sky was ik toe aan wat nieuws. Je moet jezelf scherp houden en niet eeuwig op dezelfde stoel blijven zitten. Veel mensen begrepen mijn overstap naar het kleine 100% NL in 2008 niet, maar er is niks leukers dan ergens te werken waar niemand in gelooft en het tegendeel te bewijzen. En dat is gelukt. 100% NL is in korte tijd een succesverhaal geworden op de consumenten en zakelijke markt en dat geeft veel energie."

Jullie weten je als relatief klein mediabedrijf uitstekend staande te houden tussen steeds verder uitdijende media conglomeraten op de Nederlandse radiomarkt. Wat verklaart jullie succes?

"Elk groot mediabedrijf is ooit klein geweest. Het is een kwestie van logisch nadenken en iets unieks op een slimme manier in de markt zetten en vercommercialiseren. Er is naar mijn mening altijd plaats voor een goed onderscheidend product of mediabedrijf, of het nu op de radio, in de print schappen of op het world wide web is. De mediamarkt is never nooit vol en altijd in beweging. Wie had er ooit 23 jaar geleden van RTL 4 gehoord, 10 jaar geleden van Facebook of 6,5 jaar geleden van 100% NL. Niemand. Je moet gewoon markt creëren, zo simpel is het."

 

Hebben jullie zelf explansieplannen, bijvoorbeeld met betrekking tot het vrijgevallen kavel van Arrow? Of televisie cq online televisie? En events?

"Jazeker, we zijn al jaren bezig met het verkrijgen van een tweede FM net – het nog braakliggende Kavel A7 – en zijn al aardig actief met andere activiteiten; evenementen, merchandise, websites, kleding, games maar ook onze investering in het 100% NL Magazine is een van onze activiteiten. Rust roest dus we gaan de komende jaren verder met nieuwe activiteiten. Overigens, wist je dat we ook een heerlijke dipsaus hebben? De Hollandse Dip is in bijna elke supermarkt te koop en is inmiddels al meer dan 200.000 keer verkocht. We zijn van alle markten thuis…"

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van online en mobiel radio luisteren? Op de 100%NL website zie ik nog niet zo snel een mobiele app.

"O dan moet je denk ik even naar de App Store, want ook daar is 100% NL gewoon te vinden hoor. Radio is overal en volop in beweging. We zien onze beluistering op het internet, maar ook op telefoons en I-pads enorm stijgen. Volgend jaar komt daar de digitale radio, DAB+ bij. De 100% NL audio apps voor mobiele telefoons zijn tienduizenden keren gedownload en we blijven capaciteit bijkopen om de online beluistering aan te kunnen."

Hoe kijk jij naar nieuwe online initiatieven als Spotify en MyRadio.nl?

"Een bepaalde groep consumenten vindt het leuk om altijd met muziek bezig te zijn. Spotify is voor deze groep mensen de opvolger voor het aloude cassettebandje, de I-pod, I-tunes en de CD verkopen. Binnen een paar jaar worden er geen CD’s meer gedrukt en zorgen diensten als Spotify voor mooie inkomsten bij de artiesten. Myradio.nl vind ik een leuke site, maar het is naar mijn mening een paar jaar te laat in de markt gezet. Ook wij hebben naar een dergelijk myradio concept gekeken bij 100% NL, want het draait al jaren als Aupeo music in Duitsland. Ik geloof echter niet dat dit echt groot kan worden en ook nog rendabel te exploiteren is, maar wie weet vergis ik me. Zowel Spotify en myradio.nl vervangen echter niet het medium radio. Het merendeel van de mensen wil met een druk op de knop hun favoriete radiostation horen. Deze diensten hebben dan ook totaal geen negatief effect op de radiobeluistering, want die blijft alsmaar stijgen. Immers: radio biedt meer dan een playlist en elk radiostation heeft unieke content. Daarom luisterden er nog nooit zoveel Nederlanders naar het medium radio als nu."

Wat zijn de ontwikkelingen bij jullie op de adverteerdersmarkt? Hoe onderscheidt 100%NL zich van andere radiozenders in termen van doelgroep, bereik en advertentiemogelijkheden?

"Met 1,8 miljoen verschillende luisteraars per week en marktaandelen van o.a. 5,3% bij 20-49 en 8,5% bij vrouwen is 100% NL niet meer te missen. Wij garanderen onze adverteerders de laagste kosten per GRP en toegevoegd bereik in elk mediaplan. Het is hard knokken voor elke radiocampagne maar het afgelopen jaar mochten wij wederom 150 nieuwe adverteerders verwelkomen en is ons bestedingsaandeel gelukkig weer fors gestegen. We zien dat 100% NL een vaste basis in veel radioplannen heeft gekregen en daar zijn we erg trots op."

Als crossmediaal bedrijf kun je adverteerders bedienen op radio, in print en online. Bieden jullie crossmediale proposities aan? En wat is de rol en het gewicht van het magazine in jullie business model?

"Zowel het radiostation 100% NL als het 100% NL Magazine hebben een eigen salesafdeling, maar uiteraard bieden wij adverteerders ook cross mediale proposities aan en wordt er goed samengewerkt met onze print collega’s in Volendam. We zien dat steeds meer adverteerders open staan voor creatieve crossmediale concepten en gaan samen met de adverteerder, het media- of reclamebureau graag het gesprek aan om de gewenste resultaten te bereiken. Zo hebben we recent tientallen grote en kleine crossmedia concepten tot uitvoering gebracht. Van een concert voor Remia met 5.000 personen tot een gigantische promotie voor Kruidvat waarbij 1,4 miljoen 100% NL Magazines speciaal voor Kruidvat werden gemaakt. Alles kan, zowel bij ons radiostation als bij onze collega’s van het magazine."

Een mooie feature op de 100% NL website is 100% Gemist. Vertel!

"Een romantisch gedicht van Jan van Veen’s Candlight – zondag tot en met donderdagavond tussen 23.00 – 24.00 uur op 100% NL, een spraakmakend interview met Nick & Simon of een emotionele Bram Moskovitz die in de ochtendshow vertelt over wat hem nu weer is overkomen. Veel luisteraars van 100% NL willen bepaalde onderdelen van onze programmering nog een keer beluisteren of hebben net een programma item gemist. Via 100% Gemist is het mogelijk om dit op elk gewenst moment nogmaals te beluisteren. We zien dat deze dienst steeds populairder wordt en deze zal binnenkort dan ook worden uitgebreid."

Wat doet de nieuwe weegnorm in het NLO met 100% NL?

"De upgrade van het luisteronderzoek is een mooie stap in de professionalisering van het medium radio. Wat het voor 100% NL doet? We zien de afgelopen maanden dat onze luistercijfers tot recordhoogte doorstijgen maar dat komt natuurlijk door Guus Meeuwis, Anouk en Gers Pardoel."

Wat is het laatste nieuws?

"Het laatste nieuws over 100% NL is dat we per april volgend jaar gaan verhuizen naar een groter en mooier pand. We groeien uit ons jasje en we verhuizen naar de Hofstede Oud Bussem. Een prachtige boerderij met het grootste rieten dak van Europa. Nou, is dat nieuws of niet!"

www.100p.nl

 

 

 

Posted on November 22, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top