[Interview] Boy Sleddering over de Olympische Rabobank campagne Van Begin tot Goud

De Olympische Oranjebarometer laat zien dat de top 3 van de door het publiek meest gewaardeerde Olympische activatie campagnes bestaat uit NS, Heineken en Rabobank. NS en Rabobank werken met Initiative.  Wij spraken met Boy Sleddering, projectmanager Rabosport, over de Olympische campagne van de Rabobank; Van Begin tot Goud.

Dag Boy, hoe kijk jij terug op de Olympische Spelen? Als sportliefhebber en als projectmanager Rabosport?

"Als sportliefhebber heb ik uiteraard genoten van alle Nederlandse toppers met als hoogtepunt Marianne Vos die het als topfavoriet toch maar even waarmaakt.  Als projectmanager Rabosport was ik erg blij met hoe onze campagne gelopen is en specifieker over hoe positief de #ziningoud app ontvangen is."

Rabosport is het hele jaar door actief in Wielrennen, Hockey en Paardensport en dan komen opeens na vier jaar de Olympische Spelen eraan. Hoe werkt zoiets in jullie organisatie? Veel dynamiek…?

"Eens in de vier jaar is inderdaad extra uitpakken om onze sponsorships olympisch te activeren. Maar dit gaat relatief makkelijk omdat we dit inderdaad al 365 dagen per jaar op het multimediale platform Rabosport doen. Toch geven de Spelen absoluut een apart gevoel en is dit het moment om te laten zien wat de Rabobank betekent voor de Nederlandse sport. Vergeet vooral niet dat iedereen op onze afdeling hard werkt, maar vooral ook sportfan is waardoor je in de Olympische periode toch een soort kind in de snoepwinkel bent."

Wat wilden jullie als Rabobank uit de Olympische Spelen halen?

"Centraal bij de campagne Van Begin tot Goud stond  de manier waarop de Rabobank sponsort. Wij hebben lange termijn sponsorships die bestaan uit het opleiden van jong talent tot medaillewinnaar, maar houden ons juist ook bezig met de breedtesport.  Hiermee heeft de Rabobank de afgelopen 16 jaar een wezenlijke bijdrage geleverd aan het Olympisch succes  voor Nederland. Deze manier van sponsoren past ook goed bij hoe wij werken als bank, wij zijn een financiële partner van de wieg tot aan het graf."

 

 

Hoe zag de campagne Van Begin tot Goud eruit?

"De verhalen achter de medailles vormden het middelpunt van de campagne. In drie mini-documentaires, die ruim 133.000 keer bekeken werden, een expositie en een televisiecommercial werden Anky van Grunsven, Marianne Vos en Naomi van As als boegbeelden van de drie Rabo-sporten gevolgd van begin tot goud.

Online waren op het platform www.rabosport.nl/vanbegintotgoud elke minuut nieuwe Olympische foto’s en tweets te vinden en kon Nederland de sporters persoonlijk aanmoedigen op weg naar hun hoogtepunt in Londen. Een aparte plek in de campagne was ingeruimd voor social media. Met de hashtag #ziningoud twitterden Rabo-sporters in de aanloop naar Londen en tijdens de Spelen zelf over hun voorbereidingen en prestaties. Op mobiele telefoons en op de iPad waren sporters te volgen via de #ziningoud-app. Er was ook een belangrijke koppeling met de business: in het Holland Heineken House heeft Rabobank mobiel betalen mogelijk gemaakt, waarmee de ruim 100.000 bezoekers via de #ziningoud-app hun saldo konden checken en opwaarderen."

Jullie hebben gekozen voor Anky van Grunsven, Naomi van As en Marianne Vos. Was het een bewuste keuze om voor drie sportvrouwen te kiezen?

"Man of vrouw is voor ons geen issue, dit zijn drie uitstekende boegbeelden van de drie Rabosporten. Bovendien passen ze perfect in het verhaal sporters steunen van begin tot goud. Alle drie steunen wij al zeer lang en zijn dus ook al lang aan ons merk verbonden en hadden bovendien voor London 2012 al een of meerdere gouden plakken op zak."

Welke media hebben jullie ingezet?

"De basis van de campagne was met name de content van onze sporters zelf. Door deze content samen te brengen ontstond er een uniek verhaal dat de sporters zelf vertelden. Origineel lag een TVC niet in de planning, maar vanuit de gemaakte documentaires over de drie boegbeelden kwam zulke mooie content dat we hebben besloten om daar ook een TVC van te maken die diende als aanjager van het verhaal van de sporters zelf. We hebben daarnaast een mooi partnership gehad met TMG waarin we ingezet hebben op print, online en mobiel. Ook op het vlak van content hebben we samen leuke dingen gedaan. Kijk maar eens naar de tweets van toen. We hebben Prerolls gemaakt en op het Museumplein is er op een aantal Trotters een mooie Van Begin tot Goud foto expositie geweest van onze drie boegbeelden."

Wat kun je zeggen over de resultaten?

"Wij zijn erg tevreden, al onze doelstellingen zijn ruimschoots gehaald. Tijdens de campagneperiode – half mei tot en met half augustus – werden bijna 28.000 tweets met de hashtag #ziningoud verstuurd, tijdens de Olympische spelen waren dit er gemiddeld 1.350 per dag. De #ziningoud app is bijna 132.000 keer gedownload, er waren ruim 3,4 miljoen sessies en ruim 18 miljoen pageviews. De TVC heeft een netto bereik gehad van ruim 5 miljoen en een effectief bereik ruim 3,1 miljoen. De bekendheid dat Rabobank bijdraagt aan Nederlands sportsucces steeg van 40% naar 54%, de campagne Van Begin tot Goud had uiteindelijk een bekendheid van 26% binnen de doelgroep."

Wat kun je zeggen over de rol van Initiative bij Van Begin tot Goud?

"Initiative heeft een belangrijke rol gespeeld bij het partnership met TMG en met behulp van de digitale specialisten hebben we weer mooie cijfers terug gekregen met betrekking tot de Prerolls."

Wat is het laatste nieuws?

"Dat er na de heuse sportzomer ook een mooi sportnajaar voor de deur staat. Rabotoppers Gesink, Mollema en Ten Dam vechten nu voor de topklassering in de Ronde van Spanje en van 15 t/m 23 september is er in en rondom Valkenburg het WK wielrennen op de weg waar de Rabobank hoofdsponsor van is."

 

www.rabobank.nl

www.rabosport.nl/vanbegintotgoud

 

Posted on September 1, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top