[Interview] Astrid van der Hulst over Flow Magazine

AstridvanderHulst-IreneSmit-FlowMagazine

[Interview] Astrid van der Hulst over Flow Magazine

De dynamiek op de tijdschriftenmarkt is enorm. Van veel tijdschriften staat de printoplage onder druk maar zeker niet van alle tijdschriften. Neem Flow Magazine. HOI laat zien dat de oplage steeg van 66.000 in Q2-2012 naar 69.000 in Q2-2013 en 73.000 in Q2-2014. Initiative spreekt met Astrid van der Hulst, Creative Director Flow Magazine van Flow Magazine.

Dag Astrid, wat is Flow Magazine?

Flow Magazine is een tijdschrift zonder haast, zeggen we altijd. Irene en ik hadden acht jaar geleden het idee dat de tijdgeest vroeg om een ander tijdschrift dan dat er tot dan toe in de winkels lag. En omdat we allebei uit het vak kwamen, en de kans kregen bij Sanoma, zijn we het zelf gaan maken. We maken verhalen over filosofie, positieve psychologie, klein geluk, andere manieren om over het leven na te denken. Daarnaast werden we altijd blij van de boekwinkel en de stationery winkel. Dat papiergevoel, dat wilden we ook in ons blad stoppen. Inmiddels is Flow zoveel meer dan een tijdschrift. We maken specials, stationery, agenda’s en kalenders. We lanceerden onlangs Flow Weekly, een wekelijkse mix tussen een tijdschrift en een schriftje. En we maken inmiddels ook een internationale engelstalige editie en we verschijnen in licentie in Duitsland en binnenkort ook in Frankrijk. En over drie weken reizen we naar Japan, omdat de mogelijkheden daar verder te onderzoeken. Wat begon als een idee op een zolderkamer is nu een internationaal verhaal geworden. Daar zijn we echt heel erg trots op.

Irene Smit en jij zijn als oprichters beiden Creative Director. Wie doet wat?

Toen we begonnen bedachten we dat we geen hoofredacteur oude-stijl wilden worden. We wilden graag allebei onze tijd stoppen in zaken waar we goed in zijn: bladen maken, creatieve concepten bedenken, mensen scouten wereldwijd. Dat doen we liever dan tijd stoppen in uitgeefoverleg of financiële zaken. Dus we doen het eigenlijk met zijn 3-en. Joyce Nieuwenhuijs is onze brand director. Zij stuurt Flow aan als het gaat om het zakelijke deel van flow, de financiële en management taken en het bewaken van het merk. Ze stopt momenteel ook veel tijd in rond krijgen van licenties en internationale distributie .Irene en ik doen het creatieve deel. We hebben inmiddels zoveel projecten lopen dat we om en om projecten oppakken en uitwerken. Daarnaast leiden we de teams van de internationale edities op. En we doen nog steeds om en om een nummer. Want daar begint het bij. Het tijdschrift moet goed zijn, van daaruit ontstaat de rest.

 

FlowMagazine


Flow Magazine is een groot succes, in Nederland en ook internationaal. Wat zijn de succesfactoren?

Ik denk toch omdat we werken met een klein team, dat we echt alles zelf doen en zien en bewaken. Ik denk ook dat een belangrijke succesfactor is, dat het ons blijkbaar toch steeds weer lukt om op de tijdgeest te zitten. Mensen zeggen dat ze echt verder kunnen met met de inzichten en eye-openers. Ze schrijven vaak dat het voelt alsof een nummer speciaal voor hen is gemaakt. We doen veel met papier, maken papieren extra’s. De manier waarop we dat doen, daarin zijn we wereldwijd een beetje uniek, blijkt nu. En ik denk dat het bijzonder is dat we vrij snel internationaal zijn gaan denken, en al snel wereldwijd creatieve mensen aan ons hebben verbonden. Daardoor hebben we een eigen handschrift gekregen. Tot slot: niet al te veel vergaderen, maar snel schakelen en veel dingen al doende uitproberen. Dat werkt heel fijn en levert veel moois op.

Jullie gebruiken zo ongeveer alle mogelijkheden die print biedt. Wat is jouw visie op print?

Print is zoveel meer dan letters drukken op papier. Voor mij is print een geweldige uitvinding als je het creatief inzet, want dan kun je echt wonderschone dingen maken. Print doet iets anders met je zintuigen dan een scherm. Wat niet wil zeggen dat we anti-digitaal zijn, integendeel. Dat omarmen we juist, want het is een ontzettend inspirerende en creatieve wereld. We hebben een ongelooflijk grote fanbase op social media, en op onze site bouwen we een creative community. Het zijn geweldige tools om heel snel wereldwijd contacten te kunnen leggen en mooie dingen te kunnen delen.

Wat doet Flow Magazine online en met mobiel?

We hebben net onze site vernieuwd. Nu kom je in de World of Flow terecht, en kun je creatieve mensen wereldwijd ontmoeten, achter de schermen kijken, filmpjes zien of fijne adressen vinden. Ook niet onbelangrijk, vanaf nu  kun je vanuit de hele wereld heel makkelijk nummers nabestellen, abonnementen regelen of flow producten kopen. We willen daarnaast met onze site een creative community vormen, waarop je in de toekomst ook bijvoorbeeld e-courses kunt volgen. Verder ontwikkelen we specials voor op de android en ipad, en maken we apps. We geloven niet in het doorzetten van de pdf’s, we vinden het leuk om iets toe te voegen of iets nieuws te maken.

Wat is jouw visie op de ontwikkeling van tijdschriften?

Wij denken dat het spannender wordt in het schap als tijdschriften de oude bladenmakerswetten wat meer los durven laten. En ik denk dat tijdschriften wat minder naar elkaar moeten kijken. Ik haal persoonlijk meer inspiratie van social media en instagram dan uit andere bladen.

Wat heeft Flow aan adverteerders te bieden?

De mogelijkheid om samen creatieve unieke uitingen te maken, geïllustreerd en geschreven door de makers van Flow. We hebben een heel enthousiaste en brede groep lezers, vrouwen van 15 tot 65. En we zijn een blad dat nog steeds groeit, heel erg past bij de tijdgeest en dat origineel en authentiek is. Met Flow Weekly liggen we nu wekelijks in de winkel, en kunnen we weer een stapje sneller schakelen. Plus, we hebben een internationale editie, waarmee we in 20 landen wereldwijd in de winkels liggen. Dat lijkt me ook een interessant platform.  Kortom, we werken heel graag nauw samen. Als het merk past bij Flow is er veel mogelijk, ook op het gebeid van custom media, events en in de retail.

www.flowmagazine.nl

 

 

Posted on October 13, 2014 in Blog

Share the Story

Back to Top