Instavriendje te huur

Column

Door: Paola Cassone

 

 

 

 

Instavriendje te huur

 

Toen ik deze boodschap op een Italiaanse radiozender hoorde, dacht ik meteen aan een grap: een reisorganisatie bood vrijgezelle dames een vriend aan waarmee ze tijdens hun verblijf in Rome mee op de foto kunnen om hun reis op Instagram nóg leuker te laten lijken.

Een Google-zoektocht later was ik heel veel wijzer en vooral enorm onder de indruk van het fenomeen. Niet alleen bestaat daadwerkelijk een reisbureau dat deze dienst aanbiedt voor een slordige 599 euro per dag, maar het Instavriendje of Instagram boyfriend blijkt zelfs een erkend beroep te zijn!

Noem me ouderwets, maar als we in mijn jeugd per se een vriendje moesten huren, was het zeker niet om foto’s te maken en vooral niet om de eventuele foto’s onder het brede publiek te verspreiden.

 

Handboek voor Instavriendjes

Maar goed, achter elk zichzelf respecterende Instagram-influencer blijkt dus een Instavriendje te zitten: een trouwe en geduldige aanbidder die (ik citeer de Urban Dictionary) naar de uiteinden van de aarde zou gaan om het perfecte instagramplaatje voor zijn vriendin te krijgen. Niet alleen dat, maar er is zelfs een handboek om Instavriendje te worden! En natuurlijk een Instagramgroep die foto’s van Instavriendjes op het werk publiceert.

Oké. En nu diep ademhalen. Dit is geen grap. Als we hier nuchter naar kijken, zoals het Italiaanse reisbureau ongetwijfeld heeft gedaan, denk ik dat we het fenomeen allereerst moeten herkennen en de consequenties goed in het culturele kader van ons huidige tijdperk moeten analyseren.

 

Je leven etaleren

Dat Instagram in belang toeneemt binnen sociale netwerken, staat buiten kijf. In Nederland is de penetratie van Instagram 40 procent en meer dan 60 procent onder 15-34 jarigen. Dat Instagram anders is dan Facebook of Twitter, zou ook bekend moeten zijn, maar voor de niet-deskundigen onder ons: Instagram draait puur om imago en esthetiek, helemaal niet om opinies en meningen. Op Instagram wil je er alleen op je best uitzien, alleen de mooiste momenten van je leven delen en vooral je meest ambitieuze kant aan de buitenwereld etaleren. Instagram is de verbeelding van het leven dat je zou graag willen hebben, niet het leven dat je daadwerkelijk hebt.

Het is een feit dat Instagrammers zich gemiddeld meer zorgen maken om hun uiterlijk dan de rest van hun leeftijdgenoten, zó veel meer dat er sprake is van een nieuwe pathologie. Ik denk niet dat dit per se Instagram valt te verwijten. Ik denk alleen wél dat Instagram langzamerhand het platform van dit type mensen aan het worden is, net zoals Twitter de voorkeur van politici geniet en YouTube die van entertainers. En als Instagram de fotografische perfectie belichaamt, dan zal dat steeds meer leiden tot de professionalisering van fotografie, want gewoon selfies nemen op Instagram blijkt nu al niet meer te voldoen aan de standaard. Selfies zijn te dicht bij de realiteit, verre van perfect. Vandaar het Instavriendje.

 

Iconische ervaring

Echter, wat het Italiaanse reisbureau aanbiedt is geen vriend, het is een professionele fotograaf. En dat is echt een big idea, gebaseerd op een zeer solide consumer insight: een reis naar Rome is een iconische ervaring, die door voor alle generaties geldt. Voor de generatie van mijn ouders door Roman Holiday, voor de huidige generatie door La Grande Bellezza; beide Oscarwinnende films. Die ervaring wil je dan ook delen op een iconische manier. De site van het reisbureau maakt geen geheim van dit inzicht: Rome is de grootste filmset ter wereld, zegt de headline. Wees de ster van je eigen film.

Het feit dat de prijs hiervoor ongeveer gelijk staat aan een week in Center Parcs voor een heel gezin, is volgens mij ook een teken van deze tijd. Ik las onlangs in de NRC dat het passen van bruidsjurken zonder aankoopplicht een aanzienlijke business aan het worden is. En niet in de VS, nee hoor, hier in Nederland, in Apeldoorn en in Winsum of all places. Dus er zijn groepen vrijgezelle autochtone millennials die honderden euro’s betalen om een paar uur bruid te spelen met borrel, hapjes en natuurlijk een professionele fotoreportage die dan vervolgens op Instagram kan worden gedeeld.

 

Ervaring boven bezit

Overal wordt geschreven dat de ervaring belangrijker aan het worden is dan het bezit, zeker voor millennials. Ik kan geen betere concrete voorbeelden bedenken dan deze. Bruid spelen en vriendjes betalen om foto’s van je reis mee te laten maken, puur om de ervaring op Instagram te kunnen delen, hoort bij dezelfde cultuur.

En dan vraag ik me af hoeveel merken in staat zijn om de iconische ervaringen te leveren, die kennelijk door de generatie die met Instagram opgroeit zo gewaardeerd wordt. Hoe kan een merk zijn potentiële consumenten de hoofdrol laten spelen in hun eigen Insta-leven? Ik zie het al aankomen: in plaats van een reis voor jezelf en je partner winnen, win een reis voor jezelf en een persoonlijke fotograaf.

 

 

Posted on March 19, 2019 in Blog

Share the Story

Back to Top