Igor Milder over Talpa Connect en Utopia

SBS Broadcasting brengt vanaf de start van 2014 Utopia, een nieuw reality-programma dat alom wordt gezien als de langverwachte opvolger van Big Brother. Het is een Talpa-productie. Wij spreken met Igor Milder, directeur van Talpa Connect.

Wat is Talpa Connect?

“Talpa Connect is de digitale divisie van Talpa die als een nieuw bedrijf is opgezet binnen de Talpa organisatie. Talpa Connect moet ervoor zorgen dat we met de content die we maken verbindingen leggen naar onze kijkers. Talpa Connect is niet gebouwd als een vijfde divisie maar gemodelleerd naar het televisiebedrijf, met de afdelingen content, productie, commercie en internationaal.”

Hoe leg je de verbindingen naar de kijker?

“De televisieprogramma’s die wij maken, moeten meer doen met mensen dan het uurtje dat ze naar televisie kijken. Neem The Voice of Holland. Dat programma trekt een miljoenenpubliek op televisie maar op internet is het bereik nog veel groter. Daar doen mensen weer andere dingen dan ze doen als ze televisie kijken, zoals liedjes kopen. Dat is interessant voor het verdienmodel. Bijkomend voordeel van het leggen van de verbindingen is dat je de dialoog met de kijker kunt aangaan, vragen wat deze ervan vindt.”

Hoe kijk jij naar advertising?

“De strategische adverteerder is niet meer gebaat bij alleen maar zijn naam in beeld krijgen. De oude manier van product placement waarbij een product of logo geforceerd in beeld kwam, verschuift naar de programmacontent inzetten om de dialoog aan te gaan met de klant of potentiële klant.

Dat wordt een interessant spel want de content moet voor de kijker natuurlijk interessant zijn. Consequentie is dat adverteerders relevant aanwezig zijn. Ze zijn dan niet meer storend en je gaat dan naar een andere manier van samenwerken.

Je gaat op zoek naar de hobby die jij als adverteerder gemeenschappelijk hebt met je klant. Stel dat dit koken is, dan ga je een kookprogramma maken dat voor de kijker interessant is zonder dat je de kijker de hele tijd lastig gaat vallen met het product. Hoe vaker je de dialoog aangaat over het programma en naar mate je meer waarde levert, hoe vaker de kijker de adverteerder zal opzoeken.”

Hoe zie jij de relatie tussen televisiemakers en adverteerders ontwikkelen?

“Programmamakers en televisiezenders zullen steeds vaker met strategische adverteerders een relatie voor de langere termijn aangaan. De adverteerder zegt: ik wil van puur contact leggen naar brand engagement. Wat een adverteerder niet heeft, is relevante content om de dialoog met de kijker stand te brengen. Met een contentbedrijf als Talpa kun je die dialoog wel tot stand brengen.”

Kijkt Talpa ook zo naar Utopia?

“Ja, in Utopia gaan we hier ook van alles mee doen. Televisiecontent is tot meer in staat dan alleen maar mensen laten kijken. Je kunt kijkers uitnodigen om mee te doen en bij Utopia gaan we dat ook doen. Utopia is een format waarbij we bereik gaan inzetten maar ook conversatie en verbinding. De community gaat niet een alleen spreken over het programma maar gaat ook meedoen. Mensen die Utopia gaan volgen, krijgen een paspoort, wat hen toegang geeft tot content rondom het programma en uiteindelijk tot het programma zelf waar sommigen zelfs onderdeel van zullen gaan uitmaken.”

www.talpa.tv

Posted on December 2, 2013 in Blog

Share the Story

Back to Top