Hoogste parachutesprong ooit Felix Baumgartner trekt het meeste YouTube kijkers ooit

De parachutesprong van Felix Baumgartner werd acht miljoen keer bekeken via de livestream van YouTube. Dit betekent niet alleen een wereldrecord voor Felix Baumgartner voor de hoogste parachutesprong, maar ook het record voor meest aantal kijkers naar een YouTube livestream ooit.

 

Acht miljoen kijkers

Tijdens de parachutesprong keken  acht miljoen mensen naar het YouTube kanaal van Red Bull, waar de sprong live werd uitgezonden. Nooit eerder keken er zoveel mensen tegelijkertijd naar een YouTube livestream. Er zijn meerdere verklaringen voor het grote succes van de YouTube livestream. Belangrijkste is natuurlijk het spectaculaire karakter van het evenement. Daarnaast was de sprong alleen in Amerika ‘offline’ te volgen via Discovery Channel.  Youtube was dus het enige wereldwijde kanaal waarop Felix live was te volgen. Een andere belangrijke factor is dat Red Bull een zeer groot aantal volgers in sociale media heeft. Op Facebook zijn ruim 33 miljoen mensen fan van Red Bull. Zij hebben dit potentieel goed benut en ook dat heeft er voor gezorgd dat er zoveel mensen keken.

 

 

Facebook en Twitter
De sprong werd niet alleen goed bekeken op YouTube. Op Twitter hadden meer dan de helft van de “trending topics wereldwijd” te maken met de parachutesprong. Ook op Facebook werden er veel felicitaties geplaatst voor Felix Baumgartner.
 

Recordhouders

Een aantal voorgaande recordhouders van meest aantal kijkers naar de livestream op YouTube worden hieronder weergegeven.

 

      

 

Barack Obama kwam tijdens zijn inhuldiging als president in 2009 aan 7 miljoen kijkers.
Het huwelijk tussen Prince William en Kate Middelton werd door 5 miljoen mensen live gevolgd.

Wat deze records duidelijk maken is dat er ook online plek is voor massale live evenementen. Daarvan wordt nog vaak gezegd dat traditionele live televisie een grote voorsprong heeft. Dat is ook nog wel het geval, maar Red Bull laat wel zien dat het mogelijk is wereldwijd online bereik te realiseren met een live uitzending.

Posted on November 23, 2012 in Blog

Share the Story

Back to Top